• Home
  • V1
  • Columns
  • Webshop: Ja of nee? - Mode & Retail

Webshop: Ja of nee? - Mode & Retail

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Een boetiek op het web? Modeontwerper Michael Barnaart

van Bergen omarmt de online wereld. Maar modebedrijf Labels Amsterdam hecht veel waarde aan sfeer in de boetieks, en zegt: “Een webwinkel? Nog even niet.”

“Online shoppen is vooral een luxe”

JA
Michael Barnaart van Bergen
In januari 2008 toonde de Nederlandse modeontwerper Michael Barnaart van Bergen zijn creaties voor het eerst tijdens de Amsterdam International Fashion Week. Later werkte de ontwerper samen met modezaak Piet Zoomers en schoenenbedrijf Sacha. In 2010 werd hij benoemd tot modeambassadeur van Den Haag.

Webwinkel
Het prêt-à-porter modelabel van Barnaart van Bergen is enkel verkrijgbaar via zijn webshop Michaelbarnaartvanbergen.com. Consumenten ontvangen de mode-items binnen een week nadat de bestelling en betaling zijn afgerond, tegen 7 euro verzendkosten. Terugsturen kan binnen acht dagen. Barnaart van Bergen: “Want stel dat je net een belastingaanslag ontvangt.” Honger naar een fysieke winkel heeft de designer toch een tikkie: tot het einde van het jaar, heeft een pop-up-store in Den Haag.

Michael Barnaart van Bergen: “In het begin had ik wel een hard hoofd in de webshop. Want hoe zouden klanten mij vinden op internet? Ze konden niet, zoals in een winkel, per ongeluk mijn collecties ontdekken. Ik ontdekte twee jaar geleden bij toeval hoe krachtig een webshop is. Voor het tijdschrift AvantGarde had ik namelijk een ‘recessiejurk’ ontworpen. Lezeressen konden de jurk aan de hand van een patroon zelf maken, of via mijn website bestellen. Binnen twee weken was de japon uitverkocht. Een jaar later besloot ik mijn wintercollectie enkel nog via mijn eigen online toko aan te bieden. Bovendien was ik zat van alle concessies die ik moest doen. Dan had ik een collectie gemaakt met bijvoorbeeld veel groen-tinten, maar zei een winkelier: ‘Hè, ik heb net blauwe panty’s ingekocht. Kun je de collectie niet in blauw laten produceren?’. Die manier van zakendoen lag me niet. En over mijn klanten wist ik niets. Nu heb ik al hun gegevens, en ik kan zo makkelijk om feedback vragen, aanbiedingen onder de aandacht brengen, of ze uitnodigen voor een modeshow. Het leuke is ook dat ik zie dat mensen met dezelfde achternaam, of buren, ook pakketjes laten bezorgen. Ik heb geen moment spijt gehad van de ommezwaai in mijn carrière. Al was het niet gelijk een succes. Ik was zelf op vakantie tijdens de webshop-lancering, en iedere dag keek ik zenuwachtig via mijn telefoon of de bestellingen al binnenstroomden. Niks natuurlijk. Na een paar dagen begon het langzaam te lopen. Van klanten heb ik nooit klachten ontvangen, dat ze alleen nog online bij me terecht kunnen. Zelf vind ik online shoppen vooral een luxe. Je mag lekker binnen blijven als het regent en het pakketje wordt thuisbezorgd. Voor consumenten is het anoniem winkelen. Ze hebben direct een overzicht van de collectie, zien duidelijk prijzen en kunnen ongestoord twijfelen. Als internetondernemer moet je wel zelf zorgen voor het verzenden van de pakketjes, een klantenservice en het betalingssysteem, maar ik vind het niet veel gedoe. Collecties verkopen bij fysieke winkels is net zoveel werk. En een webshop is natuurlijk goedkoper voor mij dan het openen van een brandstore. Ja, online kunnen potentiële kopers niet passen en de stof voelen, maar ik vind het prima als klanten daarvoor langs willen komen in mijn atelier. Misschien stel ik wel vaste ‘pasdagen’ in. Momenteel heb ik een pop-up store, om dit ‘probleem’ op te vangen. Stiekem droom ik nog wel van een vast fysieke filiaal, zodat ik de wereld rondom mijn kledingstukken tastbaar kan maken.”

NEE
Labels Amsterdam
Een jaar geleden openden Esther Dibbets en Ruby Cowan de winkel Labels Amsterdam, in de Utrechtsestraat. Een boetiek met modemerken voor een betaalbare prijs. In september opende het modebedrijf een tweede filiaal met de naam Another Labels. Meer winkels zijn niet uitgesloten.
Modemerken
In totaal verkoopt het modebedrijf zo’n dertig labels als Maison Scotch, Modström, Monday March en Just Female. Prijzen liggen voornamelijk tussen de veertig en tachtig euro. Het uiterlijk en de sfeer van de winkel – geïnspireerd op boetieks in het New Yorkse Soho - spelen volgens Chanine Kerseboom, project manager bij Labels Amsterdam, een belangrijke rol.

Chanine Kerseboom: “Een webshop? Nee. Of althans, op dit moment niet. Labels Amsterdam bestaat nog niet zo lang en we vinden het belangrijker eerst goed onze fysieke winkels neer te zetten, aan consumenten te laten zien welke sfeer we uitstralen en wat voor merken we verkopen. Ook willen we de markt verder verkennen. In september hebben we onze tweede winkel geopend, om meer merken te kunnen aanbieden aan onze klanten. Een derde winkel in Amsterdam komt er ook aan, in maart in de Negen Straatjes. We hebben wel ook over online uitbreiding nagedacht hoor en zijn bezig met voorbereidingen. Maar een webshop moet je niet overhaast starten. Dan sla je geheid de plank mis, terwijl het juist zo belangrijk is dat de site heel gebruiksvriendelijk is, en de sfeer van het bedrijf goed overkomt. We zien een webshop vooral als een verlengde van de fysieke winkels. Het web is ook een manier om consumenten over te halen bij onze winkels naar binnen te stappen. Daarom is de sfeer van de boetieks zo belangrijk. Winkelen is een beleving. We zijn gevestigd in oude Amsterdamse grachtenpanden met veel authentieke details met een vloer van visgraatparket, een wand van stenen en de juiste muziek. Ook moeten de winkels herkenbaar zijn. Gelukkig gaat dat tot nu toe goed. Ik hoor regelmatig klanten zeggen: ‘Hé dit lijkt wel op die andere winkel hier in de buurt.’ Klanten letten toch voornamelijk op de uitstraling van de winkel. En op de prijs. Advies en tips geven aan klanten, staat bij ons centraal. Het winkelpersoneel moet daarom echt een passie voor mode hebben en behulpzaam zijn. De meeste meiden hebben we via-via leren kennen. Online kun je ook wel tips geven aan shoppers, maar dat heeft toch een ander niveau. Net als het contact met de klanten. Dat vind ik echt het grootste voordeel van een fysieke winkel: face-to-face met klanten kunnen praten. Het is belangrijk om te zien wat voor mensen er de winkel binnenstappen – klopt de werkelijkheid met de doelgroep die je beoogd had? - en hun feedback op de winkel en op de collecties te horen. We horen vooral positieve geluiden over het brede aanbod. Bij Labels verkopen we broeken van Levi’s en bij Another Labels is een aantal items van Maison Scoth verkrijgbaar. Klanten waarderen het dat we daarnaast veel kleine, exclusieve modemerken voeren, die je bijna nergens anders vindt. We kopen niet hele collecties in, maar doen aan cherry picking. En nooit veel stuks, zodat we exclusiviteit uitstralen. En de collectie kan daardoor sneller veranderen; zo’n tien keer per jaar.”

Dit artikel is gepubliceerd in de FashionUnited service special 2011
Labels
Labels Amsterdam
Michael Barnaart van Bergen
WEBSHOP
Webwinkel