• Home
  • V1
  • Columns
  • 'Webwinkel overbelast door retouren'

'Webwinkel overbelast door retouren'

15 jan. 2013

Kledingstukken en schoenen die Nederlanders tijdens

de feestdagen online hebben gekocht of cadeau hebben gekregen worden in groten getale retour gezonden. Dat meldt Spits op basis van cijfers van 12return.

Volgens het Bredase bedrijf, dat webwinkels helpt met het opzetten van retoursystemen, wordt deze weken naar schatting 35 procent van alle online aankopen retour gezonden. De omzet in de ogenschijnlijk lucratieve decembermaand blijkt daardoor in realiteit toch tegen te vallen.

Stef de Bont van 12return noemt januari dan ook ‘een uitdaging’ voor webstores. “Een retour betekent nogal wat voor een webwinkel. Alleereerst heb je te maken met klantcontact. Die wil immers iets terugsturen. Vervolgens heb je te maken met de logistiek. Wie betaalt de retour? En daarna komt de verwerking, zoals ontvangen, crediteren, weer op voorraad nemen, etcetera," aldus De Bont tegen de krant.

Volgens De Bont is het explosieve aantal retouren een probleem, omdat veel winkels geen registratieproces hebben. “Elke retour is daardoor in feite een verrassing voor webwinkels. Hierdoor missen ze nogal wat kansen. Men maakt geen gebruik van het feit dat men klantcontact heeft."