• Home
  • V1
  • Columns
  • 'Winkelen in binnenstad favoriet'

'Winkelen in binnenstad favoriet'

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more
Columns

De helft van 1500 ondervraagde Nederlandse consumenten, heeft aangegeven

het liefst te winkelen in een historische binnenstad. 15 procent winkelt graag in aanloopstraten, straten die uitkomen op de grote winkelstraten. Naar voorkeuren voor online winkelen is niet gevraagd.

Het centrum van de stad is geliefd vanwege het brede aanbod van winkels. Ook de combinatie van winkels, restaurants en andere uitgaansmogelijkheden en de 'authentieke sfeer' in de binnenstad, maken de locatie tot een favoriete plek voor veel consumenten. De helft van de respondenten gaf aan meer dan eens per maand een binnenstad te bezoeken en dan ook geld uit te geven.

Kritiek hebben consumenten ook: de binnenstad moet niet te veel een eenheidsworst zijn. 86 procent van de ondervraagden vindt dat gemeenten zich moeten bemoeien met de mix tussen grote ketens en zelfstandig ondernemers. Consumenten in de Randstad zijn vooral blij met ruime openingstijden van winkels in binnensteden. In het oosten van Nederland vindt men het belangrijk dat producten direct mee naar huis gekomen kunnen worden.

Voor het onderzoek, uitgevoerd door Peil.nl, werden 1500 consumenten, verspreid over Nederland, gevraagd naar hun mening. Opdrachtgever was Vastned, een beursgenoteerd Europees vastgoedfonds.

Binnenstad
Vastned
winkelen