Burberry is in het afgelopen half jaar sterk gegroeid met een winst van 152 miljoen Britse pond (192 miljoen euro). De

omzet bedraagt 1,1 miljard Britse pond (1,4 miljard euro), een stijging van 14 procent.

“We zijn trots om te rapporteren dat Burberry een sterk eerste half jaar heeft gedraaid, met een verkoopstijging van 14 procent en winst van 6 procent,” zegt Christopher Bailey, CEO en creatief directeur van Burberry, in een persbericht.

De omzet van detail- en groothandel steeg met 15 procent en de retail- en groothandel winst steeg met 8 procent. De operationele marge daalde 80 basispunten met 13,1 procent.

Ongunstige wisselkoersen hebben in het eerste halfjaar gezorgd voor vermindering van de omzet met 75 miljoen Britse pond (94,8 miljoen euro). Het eerste half jaar hebben de wisselkoersen de gerapporteerde winst sterk beïnvloed. Als de wisselkoersen blijven zoals ze nu zijn, vermoedt Burberry dat het geen impact op de winst zal hebben in de tweede helft van het boekjaar van 2015. Het merk verwacht een dalende druk op de hele retail- en verkoopmarge als gevolg van de negatieve impact van de wisselkoersen, moeilijkere externe omgeving en voortdurende investeringen in de belangrijkste initiatieven om de winst op lange termijn te stimuleren. Gezien de ontwikkelingen in de sterling- en yenkoers voorziet Burberry dat de licentie-inkomsten in het boekjaar 2015 met ongeveer 10 miljoen Britse pond (12,6 miljoen euro) zullen dalen.

Burberry wil dat de totale retail omzet in het boekjaar 2015 met ongeveer 5 procent groeit. Hiervoor worden er volgend jaar ongeveer twintig winkels geopend en twintig gesloten. Het bedrijf verwacht, exclusief beauty, dat de verkoopomzet met constante wisselkoersen zal dalen met ongeveer 5 procent in zes maanden tot 31 maart 2015. Voor beauty wordt een verkoopgroei van 25 procent bij constante wisselkoersen in het boekjaar 2015 verwacht.

 

Gerelateerd

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN