• Home
  • V1
  • Columns
  • Wwwinkelen

Wwwinkelen

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more
Columns

Online kinderkleding kopen is in. Niet zo gek natuurlijk; Winkel in winkel uit met een jengelend kind is

geen pretje. Er zijn legio voordelen van thuis winkelen voor kinderen te bedenken. De feiten op een rij én een kijkje achter de schermen van een populaire site.

Foto’s, assortiment, promotie en vindbaarheid van een site zijn de ingrediënten waar het om draait.

Kinderkledingsites zijn hot. In augustus van dit jaar verwelkomde kinderkledingwebshop Kleertjes.com haar 100.000e klant. Kleertjes.com bestaat zes jaar. Grofweg zou je kunnen zeggen dat Kleertjes.com 15.000 bestellingen per jaar te verwerken krijgt. 60.000 vaste klanten keren regelmatig naar de webwinkel terug om een bestelling te plaatsen. Kom daar bij een ‘gewone’ winkel maar eens om.
Ook Musetta Blaauw van kinderkledingsite Musjes.com is tevreden. Zij zette haar site zes maanden geleden op en zit nu in een groeifase die normaal is voor een beginnend bedrijf. Van de economische malaise lijkt ze geen last te hebben. Blaauw weet niet of de groei groter zou zijn geweest als de crisis er niet zou zijn. “Maar ook met andere – al oudere - websites gaat het goed,” zegt Blaauw. Heel belangrijk is de manier waarop een site is opgezet. De recessie is minder van invloed dan degene die achter een website zit. En het succes van een webshop valt of staat met het idee erachter. “Kledingfoto’s zijn heel belangrijk. Vaak zijn de beelden van leveranciers goed. Zoniet, dan maak ik ze zelf.”

Blaauw (26), die behalve onderneemster Statenlid is voor de PvdA in Zuid-Holland, verzamelde tijdens haar eerste zwangerschap zo veel weetjes dat ze een wandelende encyclopedie werd. Al die informatie zette Blaauw op de site ZoZwanger.nl, die inmiddels in uitgegroeid tot een walhalla van zwangerschaps- en babygadgets. Van zwangerschapstesten tot haakjes voor tassen voor aan de kinderwagen, de Buggy Hooks. Op haar kinderkledingsite Musjes.com, die ontstond uit de behoefte voor leuke kinderkleding, verkoopt Blaauw kleertjes van labels als Funky Little Feet, Tomat en Itsy Bitsy, maar ook handige gadgets zoals de Dapper Snapper, een elastiek waarmee kinderbroekjes strakker getrokken kunnen worden en Little Extensions, verlengstukjes voor rompertjes. Van deze items is zij inmiddels de officiële importeur. “Ik ben altijd op zoek naar nieuwe dingen, wil iets unieks aanbieden. En, heel belangrijk, ik moet er zelf warm voor lopen.” Zo is het ook wel eens voorgekomen dat Blaauw een product kreeg aangeboden, waar ze niet geïnteresseerd in was. Maar dat later wel ‘Product van het Jaar’ werd. Dat is dan jammer, maar spullen verkopen waar je niet enthousiast van wordt, dat heeft geen zin. Het assortiment ontstaat doordat Blaauw veel internetresearch doet en via het netwerk dat zij heeft opgebouwd. “Mensen vinden mij.” Op dit moment verkoopt de onderneemster op de kinderkledingsite zo’n tweehonderd verschillende producten. In tegenstelling tot de zwangerschapskleding voor de site LovelyMaternity.com, die ook van Blaauw is, heeft ze de babykleding allemaal op voorraad.

De kleertjes – voornamelijk unieke, exclusieve jurkjes en shirtjes - zijn voor het grootste gedeelte Amerikaans en Australisch. Dat zijn grote landen met veel aanbod en de taal is natuurlijk een pre. Plus: “Zij zijn heel erg van het thuis fabriceren. Dus dan weet je zeker dat iets niet in een sweatshop is gemaakt.” Behalve fair trade staat ook biologische katoen hoog in het vaandel: “Het heeft absoluut de voorkeur.”

Musjes.com bestaat pas een half jaar en nu al heeft Blaauw zeshonderd bestellingen te verwerken gekregen. Dat is een combinatie van betaalde en gratis promotie, vindbaarheid en mond op mond reclame. Zelf vindt ze het aantal verbluffend hoog. De Little Extensions zijn populair en trekken mensen naar de site. “Consumenten komen eerst daarvoor en komen dan later terug voor iets anders,” merkt Blaauw. Foto’s, assortiment, promotie en vindbaarheid van een site zijn de ingrediënten waar het om draait. “Blijkbaar heb ik de juiste combinatie van factoren weten te vinden.” Persberichten schrijft ze zelf en Blaauw adverteert met haar site in verschillende media, waaronder het tijdschrift Wij Jonge Ouders. “En ik heb een goede website gebouwd, die vindbaar is.” Dat kneepje had Blaauw al in de vingers; ze leerde het tijdens het opzetten van haar andere twee sites.
Het bouwen van een site is één ding, het uitvoeren van de dienst die je mensen levert een ander. Soms loopt het aantal bestellingen zo hoog op dat de onderneemster samen met haar echtgenoot tot ’s avonds laat pakketten zit in te pakken. De populariteit van webshops voor kinderkleding komt volgens Blaauw doordat kinderkleding niet van te voren gepast hoeft te worden. En, met kinderen winkel in winkel uit: dat is geen lolletje. “Dan kun je beter even achter de computer gaan zitten als de kinderen naar bed zijn.”
Dat meer Nederlanders er zo over denken bleek uit onderzoek dat Gfk Panelservices onlangs uitvoerde voor kindermodevakblad Bengels. 61 procent van de Nederlanders koopt weleens baby- of kinderkleren via het internet. Vooral tijdwinst bleek daarin de grote trigger. Maar ook het feit dat beoogde kledingstukken op internet vaak goedkoper zijn speelde een rol.

Voor concurrentie is Blaauw niet bang. Daarvoor is haar eigen concept te uniek. En daarbij: 99 procent van de webwinkels heeft helemaal geen zin om vanuit de Verenigde Staten en Australië te importeren. Er komt veel bij kijken: douane- en invoerrechten en transport bijvoorbeeld. Blaauw ziet andere webshops meer als collega’s. “Ik heb het idee dat dat een nieuw soort ondernemen is, waarbij je elkaar helpt. De echte concurrent is toch de winkel op straat.” Over een eigen, ‘fysieke’ winkel heeft de eigenaresse van Musjes.com dan ook wel eens gedacht, maar daar was ze vijf minuten later alweer van genezen. Juist deze vorm, waarbij ze haar werk zo goed kan combineren met haar kinderen, is ideaal. Wel ontwikkelt ze nu zelf een serie van 25 tot dertig jurkjes. De bedoeling is ze aan het einde van het jaar te verkopen. De opbrengst ervan gaat naar een goed doel.

En de toekomst? Ze wil graag verder groeien. Nu is haar bedrijf nog een eenmanszaak, maar over twee jaar wellicht een Holding met verschillende BV’s voor retail en distributie. Dan wordt het misschien ook tijd om aan uitbesteding te denken, want ze blijft het liefst in haar eentje werken. Winst maakt ze in ieder geval nu al. Al heeft Musjes.com nog geen jaar gedraaid en zijn de precieze omzetcijfers nog onduidelijk. Bovendien wordt momenteel alle winst van Musjes.com geherinvesteerd. Maar ervan leven moet over twee jaar wel mogelijk zijn. Daarbij zal de internetverkoop alleen maar toenemen. Een nieuwe generatie staat te trappelen. “De hyvesgeneratie is nu midden twintig. Als zij kinderen krijgt dan zal ik daar zeker een graantje van meepikken.

Dit artikel is gepubliceerd in FashionUnited vakblad januari 2010.
fu vakblad
musetta Blauw
musjes
musjes.com