10Days: 'Een merk voor stoere prinsesjes'
bezig met laden...
10Days opent haar eerste winkel in Amsterdam. Op de vraag of ze binnenkort meer winkels gaan openen, antwoordt Veenendaal: "Nee, maar we willen wel uitbreiden naar het buitenland. Bijvoorbeeld New York en Tokyo.” Ze hebben nog niet uitgedacht hoe ze dat gaan aanpakken.
Veenendaal en Hilbrink hebben elkaar leren kennen op een terras in de Amstelhaven. Een van de twee liep met een meetlint rond. Ze was banken en kussens aan het opmeten. Gewoon omdat ze het leuk vond. De ander stond ernaast en dacht 'Wat is zij aan het doen?'. Ze komen met elkaar in gesprek en al snel blijkt dat er een enorme klik is.
10Days opent eerste winkel in Amsterdam
"Kom maar even mee, dan kunnen we rustig praten," zegt Myon Veenendaal, commercieel directeur 10Days. Ze beent richting hoge witte kastdeuren, waarvan er één de ingang naar de kelder is. Met muziek en gelach op de achtergrond, vertelt ze dat ze zeven jaar geleden met Babara Hilbrink het merk gestart is. Hilbrink is de creatief directeur van 10Days. Nadat Hilbrink en Veenendaal hadden besloten de start te maken hebben ze Ferdy Ruis gevraagd ze te ondersteunen als financieel en logistiek directeur. Inmiddels is hij de CEO van 10Days. "Het concept is ontstaan uit de behoeftes van onszelf. We wilden 'basics met fun'. Iets meer glamour, iets meer sport, maar geen sportieve- of glamourlijn," zegt Veenendaal.
De kleding is bedoeld voor 'Stoere prinsesjes' zoals Veenendaal het noemt. Vrouwen die wel vrouwelijk zijn en tegelijkertijd krachtig, sportief en stijlvol. "Onze kleding moet aanvoelen als een soort second skin," aldus Veenendaal. “Wat we doen is niet nieuw, maar de combinaties zijn wel nieuw. Het moet zo zijn dat als je meerdere items van 10Days in je kast hebt hangen, dat ze met elkaar kan combineren,” aldus Veenendaal.
Dan zwaait de deur open en komt Anouk Smulders te voorschijn. Zij presenteert de opening van de winkel. Veenendaal krijgt een kus op haar wang gedrukt en ze zegt met een grote glimlach: “Mijn lippenstift, ik moet mijn lippenstift even bijwerken.” Vervolgens vraagt ze aan Veenendaal wanneer ze klaar is om te speechen en verdwijnt de kelder in opzoek naar haar tas.
Aan het einde van haar speech knallen er twee grote 10Days ballonnen met confetti, er klinkt er hard applaus en de twee vrouwen omarmen elkaar. Bij deze is de winkel officieel geopend.
Laurie van Deventer