10Days: 'Een merk voor stoere prinsesjes'

Myon Veenendaal en Barbara Hilbrink zijn zeven jaar geleden samen begonnen met het ontwikkelen van een vrouwencollectie onder de naam 10Days. Het moest er simpel en stijlvol uitzien. Dit liep als een trein en ze besloten uit te breiden. Nu verkopen ze hun collecties in tien landen. Het merk

verkoopt vrouwen- en kinderkleding en zal vanaf januari 2015 ook een mannencollectie lanceren. De kleding wordt nu in 180 multibrand stores verkocht in Nederland.Daarnaast heeft het bedrijf agenten en importeurs in tien landen.

10Days opent haar eerste winkel in Amsterdam. Op de vraag of ze binnenkort meer winkels gaan openen, antwoordt Veenendaal: "Nee, maar we willen wel uitbreiden naar het buitenland. Bijvoorbeeld New York en Tokyo.” Ze hebben nog niet uitgedacht hoe ze dat gaan aanpakken.

10Days: 'Een merk voor stoere prinsesjes'Het is druk op de openingsavond van 10Days in Amsterdam. Modeprofessionals, bekende Nederlanders, journalisten en vrienden van de twee eigenaresses moeten zich door de menigte wurmen om aan de andere kant van de winkel te komen. De Cornelis Schuytstraat op nummer 10 is een lichte, smalle winkel met een witte vloer, witte bakstenen en marmeren muren. In het midden staat een marmeren toonbank met zwarte houten laden. De kledingrekken zijn chroom gekleurd en de winkel wordt in twee gedeeld door een zwarte stalen kast. In het achterste deel wordt de kinderkleding verkocht en staan twee grote witte zitstoelen en een ladder met tijdschriften waar je rustig plaats kan nemen. “Wij wilden graag een internationale uitstraling met een Nederlandse warme sfeer. En dat vinden wij gelukt,” aldus Veenendaal.

Veenendaal en Hilbrink hebben elkaar leren kennen op een terras in de Amstelhaven. Een van de twee liep met een meetlint rond. Ze was banken en kussens aan het opmeten. Gewoon omdat ze het leuk vond. De ander stond ernaast en dacht 'Wat is zij aan het doen?'. Ze komen met elkaar in gesprek en al snel blijkt dat er een enorme klik is.

10Days opent eerste winkel in Amsterdam

"Kom maar even mee, dan kunnen we rustig praten," zegt Myon Veenendaal, commercieel directeur 10Days. Ze beent richting hoge witte kastdeuren, waarvan er één de ingang naar de kelder is. Met muziek en gelach op de achtergrond, vertelt ze dat ze zeven jaar geleden met Babara Hilbrink het merk gestart is. Hilbrink is de creatief directeur van 10Days. Nadat Hilbrink en Veenendaal hadden besloten de start te maken hebben ze Ferdy Ruis gevraagd ze te ondersteunen als financieel en logistiek directeur. Inmiddels is hij de CEO van 10Days. "Het concept is ontstaan uit de behoeftes van onszelf. We wilden 'basics met fun'. Iets meer glamour, iets meer sport, maar geen sportieve- of glamourlijn," zegt Veenendaal.

De kleding is bedoeld voor 'Stoere prinsesjes' zoals Veenendaal het noemt. Vrouwen die wel vrouwelijk zijn en tegelijkertijd krachtig, sportief en stijlvol. "Onze kleding moet aanvoelen als een soort second skin," aldus Veenendaal. “Wat we doen is niet nieuw, maar de combinaties zijn wel nieuw. Het moet zo zijn dat als je meerdere items van 10Days in je kast hebt hangen, dat ze met elkaar kan combineren,” aldus Veenendaal.

Dan zwaait de deur open en komt Anouk Smulders te voorschijn. Zij presenteert de opening van de winkel. Veenendaal krijgt een kus op haar wang gedrukt en ze zegt met een grote glimlach: “Mijn lippenstift, ik moet mijn lippenstift even bijwerken.” Vervolgens vraagt ze aan Veenendaal wanneer ze klaar is om te speechen en verdwijnt de kelder in opzoek naar haar tas.

10Days: 'Een merk voor stoere prinsesjes'Anouk Smulders vertelt in haar speech dat ze de twee vrouwen heeft leren kennen doordat ze hebben samengewerkt met het programma Holland's Next Top Model. Alle drie de vrouwen komen van oorsprong uit de Veluwe en dat is nou niet bepaald de plek waar stijl met de paplepel naar binnen wordt gegoten. Smulders zegt dat haar moeder altijd zei: “Een gebraden kip komt niet vanzelf je mond binnen vliegen, daar moet je heel hard voor werken. En dat leer je wel op de Veluwe." Veenendaal raakt geëmotioneerd als Smulders een praatje maakt.

Aan het einde van haar speech knallen er twee grote 10Days ballonnen met confetti, er klinkt er hard applaus en de twee vrouwen omarmen elkaar. Bij deze is de winkel officieel geopend.

Laurie van Deventer

 

Related Products

 

Gerelateerd

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN