• Home
  • V1
  • Leads
  • 12.000 couturestukken van YSL’s muze onder de hamer

12.000 couturestukken van YSL’s muze onder de hamer

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more
Leads

Le smoking, de allereerste doorschijnende vrouwenblouse en het safari jasje. Zo’n beetje elk beroemd couturestuk van Yves Saint Laurent hangt in het archief van voormalig model Danielle Luquet de Saint Germain. Na jarenlang couture

te hebben verzameld, doet zij nu haar verzameling van maar liefst twaalfduizend couturestukken van de hand.

De eerste

veilingsronde die in oktober plaatsvindt in Parijs bestaat naast handgemaakte ontwerpen van YSL ook uit stukken van Thierry Mugler, Azzedine Alaïa, Lanvin en Christian Lacroix. Ook zitten er one-of-a-kind prototypes van Claude Montana en geborduurde jurken van Lesage tussen, het beroemde Franse borduurhuis dat eigendom is van Chanel.

De verzameling van Luquet de Saint Germain wordt gezien als een van de meest belangrijke particuliere coutureverzamelingen wereldwijd. Het voormalig model startte haar verzameling eind jaren zeventig. Ze groeide op in Lyon en was als kind al bezig met mode. De kleding die ze van haar oudere zussen erfde, vermaakte ze zelf met de naaimachine. Later maakte ze ook haar eigen kleding geïnspireerd op modefoto’s in de Franse ELLE.

Op haar negentiende verhuisde ze naar Parijs met haar verloofde, waar ze exclusief aan de slag ging bij Yves Saint Laurent. Volgens de couturier, die al zijn ideeën direct op een mannequin uitprobeerde, waren haar lichaam en houding kenmerkend voor de vrouw van die tijd. Als het haar niet stond, stond het niemand en kieperde Saint Laurent zijn ontwerp direct de prullenbak in.

Maar ze was meer dan een model voor hem. “Ik hoefde haar niets te leren. Integendeel, er was een echte uitwisseling tussen ons. Dankzij haar kon ik groeien," aldus Saint Laurent.

Naar eigen zeggen inspireerde zij hem ook met haar eigen kledingstijl. In een interview uit 2001 vertelde Luquet dat zij op een morgen tegerlijkertijd met Saint Laurent aankwam in het atelier. Ze droeg een pantalon en een mannentrenchcoat. Aan het einde van de dag vroeg hij of ze haar kleding achter wilde laten ter inspiratie. Een seizoen later bracht hij de trenchcoat aan de vrouw.

Als dank voor haar loyaliteit gaf hij haar elk seizoen twee couturestukken. Eind jaren zeventig besloot ze ook zelf couture te gaan verzamelen. Ze zag haar kleding niet langer als een garderobe, maar als een collectie.

Impulsieve

aankopen deed ze niet. Elk stuk werd zorgvuldig uitgezocht en moest voldoen aan een belangrijk criterium: het ontwerp moest een bepaald moment in de geschiedenis van mode verbeeldden. Daarmee wilde Luquet de Saint Germain aantonen waar een model voor staat in de wereld van couture: iemand die leven geeft aan een kledingstuk.

Door de jaren heen bouwde het voormalig model een indrukwekkend archief van twaalfduizend stuks op, die ze zorgvuldig bewaarde op de bovenste verdieping van haar huis in Génève. Opvallend is dat er nauwelijks prints in de collectie zitten. Het ging haar vooral om het silhouet en om hoe een ontwerp gesneden was. Prints leidden daar volgens haar alleen maar van af. Het is niet bekend waarom ze haar verzameling nu in de verkoop gooit.

Geïnteresseerden kunnen de collectie van 2 tot 5 oktober bekijken in Showroom 12 Druout en op 12 oktober in Hötel Drouot in Parijs. De veiling van de eerste 350 stuks vindt op 14 oktober plaats in Hôtel Drout. Daar zitten onder meer een cocktailjurk van YSL uit 1979 met een geschatte waarde van 10.000 à 12.000 euro, een Alaïa uit 1987 van zo’n 1.500 à 1.700 euro en een Paco Rabanne jas van 4.000 à 5.000 euro bij. Vervolgens zal er elke paar maanden een veiling georganiseerd worden totdat de complete collectie verkocht is.

Foto 1: Yves Saint Laurent en Danielle Luquet de Saint Germain in zijn atelier
Foto 2: Danielle Luquet de Saint Germain in Yves Saint Laurent herfst/winter 1968 - 1969
Foto 3: Danielle Luquet de Saint Germain in Claude Montana

Danielle Luquet de Saint Germain
veiling
Yves Saint Laurent