• Home
  • V1
  • Leads
  • 175-jarig De Rode Winkel: jeansstudie en nieuw interieur

175-jarig De Rode Winkel: jeansstudie en nieuw interieur

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more
Leads

In het Nieuwegeinse winkelcentrum, met ‘overdreven veel vierkante meters’, is de klant van De Rode Winkel juist op zoek naar gemoedelijkheid. Het interieur van de multibrand jeansretailer werd hierop aangepast. Erik Kuijsten,

directeur van het 175 jaar oude De Rode Winkel: “Maar we verkopen nog steeds gewoon spijkerbroeken.”

Bij

de ingang een mannen-kamer met eiken parketvloer, wanden bedekt met stevige zwarte stalen panelen en een lederen kassa. In het midden van de winkel een denim lab met premiumjeans merken, waar de klant zich omringd voelt door bibliotheekkasten met spijkergoed. En achter in de winkel de damescollectie. De ruimte is ingericht als een tuin, met witte houten tafels, champagne kleurige kledingrekken en grote spiegels. De huiselijke sfeer voor de klant staat centraal, volgens Roel van Eijk en Rob van Sprang, van Vevs Interior Design.

“Een nieuw winkelconcept? Dat hebben de architecten zeker gezegd,” zegt Erik Kuijsten, directeur van de Rode Winkel als hem wordt gevraagd te vertellen over het nieuwe winkelconcept van de winkel in Nieuwegein. “Dat vind ik iets te veel van het goede. We hebben alles compleet verbouwd, maar het concept is hetzelfde: we verkopen nog steeds spijkerbroeken en willen dat de klant tevreden is.”

Volgens Kuijsten waren ze bij De Rode Winkel – een keten van negen winkels, gespecialiseerd in premium jeans merken – nu eenmaal ouder en wijzer geworden en was het na zo’n vijf, zes jaar wel tijd voor een nieuwe inrichting voor de winkel in Nieuwegein. En het belangrijkste is volgens hem dat de winkel past bij de omgeving. De overige acht winkels behouden daarom hun eigen interieur. Kuijsten: “Het winkelcentrum in Nieuwegein is enorm gegroeid. We worden omringd door winkels met overdreven veel vierkante meters. Als je door het winkelcentrum loopt, denk je dat je in een grote stad bent, maar je bent in Nieuwegein. Dan is gemoedelijkheid belangrijk.”

De Rode Winkel bestaat op 19 maart precies 175 jaar. Het begon allemaal met Johannes en Annaatje Broekman die in 1834 een pand aan de de Lange Elisabethstraat in Utrecht kochten. Het duo begon hun kleermakerij en winkel in fourniteuren officieel in 1837. De winkel groeide uit tot de herenmodeketen Thom Broekman. De kleermakerij werd een beroepskledingwinkel die rond 1930 zijn naam, ‘De Rode Winkel’, kreeg. De naam dankt de winkel aan de rode grondverf van de kozijnen. De schilder liep een beenbreuk op en toen hij hersteld was, kreeg hij de opdracht om de deuren ook rood te maken, omdat de winkel inmiddels een bijnaam had gekregen in de volksmond. Thom Broekman Herenmode is inmiddels te vinden in Bussum, Haarlem, Hengelo, Den Bosch, Houten, Nieuwegein, Wageningen, Woerden en Utrecht. Jeansspecialist De Rode Winkel is gevestigd in Amersfoort, Den Bosch, Houten, Nieuwegein, Tiel, Tilburg en Utrecht.

Naast 17,5 procent korting in de winkels van De Rode Winkel en Thom Broekman, een boek ‘Broekmannen’ en een jeansexpositie die van 24 november 2012 tot en met 10 maart 2013 te zien is in het Centraal Museum in Utrecht, starten de ondernemingen ter ere van het jubileum met een opleiding in het verkopen van jeans. Vorig jaar werd daarom al een stimuleringsfonds opgericht, om het imago van verkoopmedewerker op te krikken. Hoewel Thom Broekman al wel interne opleidingen verzorgt, gaat dit om een voor iedereen toegankelijke opleiding tot jeansspecialist en jeansadviseur, in samenwerking met branchevereniging CBW-Mitex en TMO-Detex. Volgens Kuijsten is het een opleiding in het verlengde van de verschillende Detex opleidingen.

De opleiding moet dit jaar van start gaan. “Snel? We waren er natuurlijk al wel langer mee bezig,” zegt Kuijsten. En wordt het een concurrent voor James Veenhoffs Jean School? “We hadden dezelfde gedachtengang, maar het gaat om verschillende opleidingsrichtingen. Het is belangrijk om ook in scholing aandacht te besteden aan jeans. Er zijn wel opleidingen over schoenen, maar niet over spijkerbroeken. Terwijl die in Nederland toch het brood op de plank brengen.”

Foto's: Michael van Oosten

De Rode Winkel
Jean School
jeansopleiding
jubileum
Thom Broekman