2011 is beste jaar in de geschiedenis van Adidas

De Adidas Group stelde het afgelopen jaar al twee keer haar winstprognose naar boven bij, maar ook die schatting heeft het merk in haar recordjaar weten te overtreffen. De nettowinst steeg over 2011 met 18 procent naar 671 miljoen euro. Ook de

verkoop was het afgelopen jaar ‘beter dan ooit’. De omzet groeide van elk merk, in elk segment en in elk continent. In totaal rapporteerde Adidas over 2011 een omzet van 13,3 miljard euro, 13 procent meer dan een jaar eerder.

De 2011 is beste jaar in de geschiedenis van Adidassterke groeicijfers dankt de eigenaar van Adidas, Reebok en Taylormade voornamelijk aan het resultaat in Noord-Amerika, China en Rusland. China deed het afgelopen jaar het best: daar groeide de omzet met 23 procent. In andere Aziatische landen deed Adidas het minder goed, maar dankzij de sterke omzet in Zuid-Korea wist Adidas toch een groeicijfer van 5 procent te behalen. Koploper China wordt op de voet gevolgd door opkomende Europese markten, waar de omzet, met name dankzij Rusland, 22 procent groeide. De stijgende inkomens en consumentenbestedingen in Rusland hebben geleid tot een toegenomen vraag naar sportartikelen. Ook door het EK Voetbal in gastlanden Polen en Oekraïne worden voetbalproducten steeds populairder in de regio. Adidas is de officiële sponsor van het toernooi en de leverancier van het Russische nationale voetbalelftal.

Ook de Verenigde Staten en Canada blijven belangrijke groeimarkten voor Adidas. Daar steeg de omzet het afgelopen jaar 15 procent. In Latijns-Amerika en West-Europa nam de omzet met 10 procent toe. West-Europa is met een jaaromzet van 3,92 miljard euro nog steeds de grootste markt voor de Adidas Group ter wereld. Hoewel het bedrijf geen specifieke cijfers per land bekend maakt, liet zij wel weten het groeicijfer in de regio voornamelijk te danken aan de goede verkoop in Duitsland, Frankrijk, Spanje en Italië.

Gekeken naar de verschillende segmenten waarin Adidas actief is, doet wholesale het nog altijd het best. De omzet uit groothandel nam over 2011 toe met 11 procent naar 8,97 miljard euro, met name dankzij de sterke verkoopcijfers van Adidas. De retailomzet steeg het afgelopen jaar met 20 procent naar 2,79 miljard euro.

In 2015 moet de jaaromzet van Adidas 17 miljard euro zijn
Met deze cijfers is de Adidas Group goed op weg met zijn strategische plan Route 2015 om de jaaromzet binnen vijf jaar 45 tot 50 procent te laten groeien naar 17 miljard euro en concurrent Nike voorbij te streven. “We hadden niet om een betere start van ons strategische plan kunnen vragen,” aldus CEO Herbert Hainer in een verklaring.

Maar het bedrijf is minder enthousiast over de verwachtingen voor 2012. Hoewel analisten een hoge winsprognose hadden verwacht in het jaar dat Adidas de sponsor is van het EK voetbal en het Britse team voor de Olympische Spelen, liet de sportkledingfabrikant weten uit te gaan van een omzetgroei van 5 tot 9 procent. Volgens Bloomberg ligt de nettowinst van het modeconcern dit jaar tussen de 736 miljoen euro en 770 miljoen euro, terwijl analisten uitgingen van 780 miljoen euro. Na de bekendmaking van de vooruitzichten voor 2012 zakte de aandelen van de Adidas Group 2,4 procent op de beurs in Frankfurt.

 

Gerelateerd

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN