2011 is beste jaar in de geschiedenis van Adidas
bezig met laden...
Leads
De
Ook de Verenigde Staten en Canada blijven belangrijke groeimarkten voor Adidas. Daar steeg de omzet het afgelopen jaar 15 procent. In Latijns-Amerika en West-Europa nam de omzet met 10 procent toe. West-Europa is met een jaaromzet van 3,92 miljard euro nog steeds de grootste markt voor de Adidas Group ter wereld. Hoewel het bedrijf geen specifieke cijfers per land bekend maakt, liet zij wel weten het groeicijfer in de regio voornamelijk te danken aan de goede verkoop in Duitsland, Frankrijk, Spanje en Italië.
Gekeken naar de verschillende segmenten waarin Adidas actief is, doet wholesale het nog altijd het best. De omzet uit groothandel nam over 2011 toe met 11 procent naar 8,97 miljard euro, met name dankzij de sterke verkoopcijfers van Adidas. De retailomzet steeg het afgelopen jaar met 20 procent naar 2,79 miljard euro.
In 2015 moet de jaaromzet van Adidas 17 miljard euro zijn |
Maar het bedrijf is minder enthousiast over de verwachtingen voor 2012. Hoewel analisten een hoge winsprognose hadden verwacht in het jaar dat Adidas de sponsor is van het EK voetbal en het Britse team voor de Olympische Spelen, liet de sportkledingfabrikant weten uit te gaan van een omzetgroei van 5 tot 9 procent. Volgens Bloomberg ligt de nettowinst van het modeconcern dit jaar tussen de 736 miljoen euro en 770 miljoen euro, terwijl analisten uitgingen van 780 miljoen euro. Na de bekendmaking van de vooruitzichten voor 2012 zakte de aandelen van de Adidas Group 2,4 procent op de beurs in Frankfurt.