31,2 miljoen verlies voor Macintosh in eerste half jaar
bezig met laden...
Het schoenenconcern zag de omzet in het eerste half jaar van 2014 met 6,78 procent stijgen naar 405,4 miljoen euro. De omzet in de fysieke winkels van Macintosh steeg met 9 procent tot 258,5 miljoen euro. Online werd 47,5 procent meer omzet geboekt. In totaal kochten consumenten voor 24,5 miljoen euro via internet bij de verschillende formules van het concern.
Medio juli 2014 werd overeenstemming met grootaandeelhouders en banken bereikt over een nieuw financieringspakket van in totaal 180 miljoen euro. De uitgifte van 10 procent nieuwe aandelen (opbrengst 19,5 miljoen euro) is intussen gerealiseerd. Door de herfinanciering kan Macintosh de winkelsluitingen versneld uitvoeren. Naar verwachting zullen dit jaar nog zo'n 35 winkels hun deuren sluiten.
Macintosh sluit dit jaar bijna vijftig winkels
“We hebben de afgelopen jaren gebouwd aan de nieuwe Macintosh cross channel propositie. Sterke schoenenformules met aantrekkelijke assortimenten en winkels en webshops vormen daarvan de kern," zegt Frank de Moor, vertrekkend CEO van Macintosh. "De afgelopen maanden hebben we vastgesteld dat de klant zowel off- als online positief reageert op de ingezette veranderingen. We konden sterke groeicijfers laten zien en behaalden in het segment 'schoenen' een historisch hoog marktaandeel van 12,9 procent in Nederland."
Over de tweede helft van 2014 is Macintosh voorzichtig. Het bedrijf zegt dat er normaal gesproken meer schoenen worden verkocht in het tweede half jaar van jaar, maar erkent ook dat een zelfde mate van omzetgroei als in de eerste zes maanden, niet vanzelfsprekend is.