• Home
  • V1
  • Leads
  • 408 miljoen euro verlies voor Esprit in 2013

408 miljoen euro verlies voor Esprit in 2013

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more
Leads

Esprit wil betere collecties. Na een tegenvallend boekjaar heeft het modemerk het oude transformatieplan herzien. De mode-items van Esprit moeten in het vervolg modischer zijn. Ook wil het merk ‘concurrerende prijzen’.

‘Een buitengewoon

en uitdagend jaar’ noemt Jose Manuel Martínez Gutiérrez, CEO van Esprit, het gebroken boekjaar 2013, dat op 30 juni eindigde. Het bedrijf rapporteerde een verlies van 4,2 miljard Hongkong dollar (408,9 miljoen euro). Een jaar geleden was er nog sprake van een nettowinst van 873 miljoen Hongkong dollar (87,5 miljoen euro). Over 2013 kwam de omzet uit op 25,9 miljard Hongkong dollar (2,5 miljard euro). Esprit wijt de omzetdaling van 11,5 procent aan de eerdere beslissing om niet langer actief te zijn in Noord-Amerika. Maar wanneer inkomsten uit de Verenigde Staten niet worden meegerekend, daalde de omzet nog steeds flink: met 7,7 procent.

Toch ziet Esprit een lichtpuntje, want de store traffic en conversie verbeteren. Door te focussen op meer bezoekers in de winkels wist het bedrijf een omzetdaling in de eigen winkels, in de tweede helft van het jaar, te beperken tot 1,6 procent. In het eerste half jaar daalde de omzet in Espritfilialen nog met 5,1 procent. Omdat de investering in de winkels gelijk effect had, heeft Esprit besloten het nieuwe winkelconcept genaamd Lighthouse – de winkels voelen als een warme huiskamer, met schilderijen aan de wand en planten - verder te ontwikkelen.

Esprit herziet transformatieplan na tegenvallend boekjaar 2013

Het reorganisatieplan – door voormalig CEO Ronald van der Vis geïntroduceerd in 2011 - is aangescherpt. Binnen zes tot twaalf maanden is het doel van Esprit om de kosten van het bedrijf te verminderen. Ook moet er gekeken worden naar de hoeveelheid voorraden. Op de lange termijn – binnen twee jaar – wil Esprit expansie in China en een uitbreiding van het label Edc.

Ook de collecties moeten op de schop. Esprit wil de concurrentiepositie verbeteren door sneller en efficiënter in te springen op de steeds veranderende wensen van consumenten. Het merk wil meer inspelen op trends en door goede prijzen een duurzame winst realiseren. Het gevolg van deze visie op de collecties betekent dat Esprit streeft naar meer verticale integratie, waarbij ontwerp, productie, distributie en verkoop in eigen handen zijn.

"De weg naar herstel is nog steeds vol uitdagingen," zegt CEO Jose Manuel Martínez Gutiérrez. "Maar ik blijf ervan overtuigd dat we op de juiste weg zitten naar een duurzame winstgevendheid van het bedrijf."

Foto’s: Herfst- en wintercollectie 2013/2014 door Astrid Muñoz

Esprit