A1-locaties steeds meer in teken modegevoelige producten
Door FashionUnited
bezig met laden...
Dat is
Dit gegeven vertaalt zich erin dat zogenaamde fast fashion-ketens en soortgelijke formules op de beste A1-winkellocaties gaan zitten om zich van voldoende passanten en bezoekers te verzekeren. Dat betekent ook dat zij bereid zijn de hoogste winkelhuurprijzen te betalen. Van Steenhoven: "Met andere woorden: winkels met een productassortiment dat langer meegaat, met vaste collecties, trekken weg uit het A1-winkelgebied. De marge op vaste collecties is veelal te laag voor A1-huurprijzen.”
De veranderende dynamiek op de A1-winkelstraten wordt volgens het onderzoek bepaald door drie factoren. De introductie van nieuwe businessmodellen zoals fast fashion in de kleding- en modebranche en het verkopen van producten via internet vormen de eerste factor. De tweede factor is de toegenomen vrije tijd van consumenten. De laatste factor houdt verband met een aantal relatief nieuwe winkelformules in het segment ‘persoonlijke verzorging’ die producten aanbieden met een hoge belevingswaarde. Deze gesignaleerde dynamiek zal zich naar verwachting in de komende jaren versterken.
Om de dynamiek in de branchering op de grote winkelstraten van de Nederlandse winkelsteden inzichtelijk te maken, onderzocht DTZ Zadelhoff - met behulp van marktgegevens van Locatus - verkooppunten en het winkeloppervlak per branche en per winkelstad in de periode van 2003 tot en met 2012.
A1 locaties
DTZ Zadelhoff
Locatus