• Home
  • V1
  • Leads
  • A1-locaties steeds meer in teken modegevoelige producten

A1-locaties steeds meer in teken modegevoelige producten

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more
Leads

Zag je voorheen nog een kleine ijzerwarenhandel of een hobbywinkel in grote winkelstraten, tegenwoordig bestaat het productaanbod op A1-winkellocaties steeds meer uit producten met een kort levenscyclus zoals kleding en

telecommunicatie.

Dat is
naar voren gekomen uit een onderzoek van vastgoedbedrijf DTZ Zadelhoff naar de dynamiek in de branchering op de grote winkelstraten in Nederland. Volgens Cuno van Steenhoven, voorzitter dagelijks bestuur van DTZ Zadelhoff, liggen in de schappen op A-locaties vooral producten die de consument op dat moment verlangt. “Kleding, maar ook telecommunicatie-producten, kunnen slechts een beperkte tijd in de winkel worden verkocht omdat ze snel verouderen. De producten worden steeds snel opgevolgd door nieuwe collecties of modellen. Er is dus sprake van een zeer korte cyclus om deze producten te verkopen.”

Dit gegeven vertaalt zich erin dat zogenaamde fast fashion-ketens en soortgelijke formules op de beste A1-winkellocaties gaan zitten om zich van voldoende passanten en bezoekers te verzekeren. Dat betekent ook dat zij bereid zijn de hoogste winkelhuurprijzen te betalen. Van Steenhoven: "Met andere woorden: winkels met een productassortiment dat langer meegaat, met vaste collecties, trekken weg uit het A1-winkelgebied. De marge op vaste collecties is veelal te laag voor A1-huurprijzen.”

De veranderende dynamiek op de A1-winkelstraten wordt volgens het onderzoek bepaald door drie factoren. De introductie van nieuwe businessmodellen zoals fast fashion in de kleding- en modebranche en het verkopen van producten via internet vormen de eerste factor. De tweede factor is de toegenomen vrije tijd van consumenten. De laatste factor houdt verband met een aantal relatief nieuwe winkelformules in het segment ‘persoonlijke verzorging’ die producten aanbieden met een hoge belevingswaarde. Deze gesignaleerde dynamiek zal zich naar verwachting in de komende jaren versterken.

Om de dynamiek in de branchering op de grote winkelstraten van de Nederlandse winkelsteden inzichtelijk te maken, onderzocht DTZ Zadelhoff - met behulp van marktgegevens van Locatus - verkooppunten en het winkeloppervlak per branche en per winkelstad in de periode van 2003 tot en met 2012.
A1 locaties
DTZ Zadelhoff
Locatus