Aanschaf Timberland goede zet van VF Corp.
bezig met laden...
Het
En: “Het jaar verloopt zoals gepland.”
De overname van het Amerikaanse merk voor schoenen en outdoorkleding Timberland, voor 2 miljard dollar, vormt een van de hoogtepunten van 2011, zegt CEO Wiseman. Het merk bracht nu al 163,6 miljoen dollar (117 miljoen euro) in het laatje bij VF Corp. De Outdoor & Action Sports bedrijfstak, waar Timberland nu ook toebehoort, groeide mede door de overname met 37 procent. Ook de ander bedrijfstakken boekten een omzetgroei: de omzet van Jeanswear steeg 8 procent, Imagewear steeg 14 procent, Sportswear 18 procent en Contemporary Brands 11 procent.
De brutomarge daalde wel, van 46,5 procent naar 45,3 procent, maar dat had het bedrijf al zien aankomen, zo staat in een persverklaring. Vooral door hogere productiekosten, moesten de marges worden aangepast. De winst per aandeel steeg wel; 21 procent tot 2,69 dollar per aandeel.
In de eerste negen maanden van 2011 steeg de omzet van VF Corp. met 17 procent tot 6,5 miljard dollar (4,6 miljard euro). In 2010 was het negen maanden resultaat nog 5,6 miljard dollar (4 miljard euro). De winst van alle VF-divisies bedroeg in de eerste negen maanden van 2011 1,1 miljard dollar (789,9 miljoen euro). In 2010 was dat 909,5 miljoen dollar (652,9 miljoen euro).
VF Corp. – eigenaar van onder andere Timberland, Vans, The North Face, 7 For All Mankind en Kipling – heeft vertrouwen in de rest van 2011. Over het hele jaar verwacht het bedrijf een omzetgroei te kunnen rapporteren van 23 procent. “We zullen uiteraard de economische omstandigheden nauwlettend in de gaten houden, zodat we snel onze strategie kunnen aanpassen,” laat Wiseman
weten.
Foto klein: Timberland
Foto groot: Kipling