Aantal retourzendingen te lijf met matentool
bezig met laden...
Vooral
Theodoor Pater, voorheen affiliate manager Benelux bij Thomas Cook, denkt de oplossing gevonden te hebben voor die retourneringen. Hij lanceerde MyFashionSize.com samen met Sjors Broersen. Consumenten kunnen er hun borst-, taille- en heupafmetingen invullen voor t-shirts, truien en tops en hun binnenbeenlengte en dijbeenomtrek voor broeken. Vervolgens krijgen ze een advies, waarin staat welke maat geschikt is, bij welk merk. Vijfenveertig modemerken kunnen er inmiddels vergeleken worden. Voor de matenvergelijker werd gebruik gemaakt van de gegevens van de merken zelf. Met een aantal bedrijven werken Pater en Broersen samen op affiliatie basis. Vooral met webshops, bijvoorbeeld Zalando, Wehkamp en Vimodos.
De matenkwestie speelt al langer. In 2010 bereikte de discussie een hoogtepunt, toen er een Europees matensysteem aan leek te komen. In mei dat jaar stemde het Europees Parlement voor een studie naar de gevolgen en kosten van de gelijkmaking.
Nu voert ieder land een eigen maatvoering. Sommige merken wijken daar van af. Pater ontdekte veel verschillen tussen de merken. “En soms zijn er zelfs verschillende maatvoeringen binnen een merk, zoals bij Esprit dat verschillende sublabels heeft, ” vertelt Pater. Waarom dat is weet hij niet. “Dat heeft soms met de stijl van een merk te maken,” zegt hij. Bovendien wordt er ook geregeld ‘gesjoemeld’. Uit onderzoek van het Britse onderzoeksbureau Sizemic bleek dat onder andere Topshop, Gap en Marks & Spencer, zich hieraan schuldig zouden maken. Consumenten worden misleid door kleding van een kleiner maatje te voorzien dan feitelijk het geval is. Klanten voelen zich zo slanker, zelfverzekerder en trekken eerder hun portemonnee.
Kelly Jorritsma van de Amstelveense boetiek Unielle Couture ging de matenproblematiek begin dit jaar op een andere manier te lijf: ze importeerde een 3D bodyscanner uit de Verenigde Staten. De scanner verricht door middel van witlichtreflectie meer dan honderd metingen van het menselijk lichaam in een minuut. Van de data kan een patroon worden gemaakt. Onderzoeksinstituut TNO startte al met onderzoek over de vraag naar bodyscanners in de detailhandel. Volgens het instituut zouden zo verschillende kledingmatenstelsels overbodig worden en zou bovendien het aantal retouren worden aangepakt.
Theodoor Pater zoekt momenteel meer modemerken en webshops om een samenwerking mee aan te gaan. Hij heeft plannen om MyFashionSize uit te breiden met heren- en kindermode. In november wil hij met een mobiele versie komen, zodat consumenten ook in fysieke winkels maat-advies krijgen. “En voor de toekomst verwacht ik dat webshops de tool integreren in hun website.”