ABN Amro: 'Recessie treft retail zwaar'
bezig met laden...
In
Hoewel de detailhandel door prijsstijgingen een kleine omzetgroei heeft gerealiseerd ten opzichte van het dieptepunt in 2009, is dit met name toe te schrijven aan supermarkten. Dat is de enige branche in de detailhandel die de crisis goed heeft doorstaan. Detaillisten in duurzame goederen zijn degenen die de meeste klappen hebben opgevangen van de besparende consument.
Concreet betekent de dubbele dip dat de resultaten en marges de komende tijd onder druk blijven staan, omdat de consument de hand op de knip blijft houden. De laatste jaren was het aantal faillissementen in deze sectoren al hoog, door de dubbele dip zal het aantal faillissementen zeker hoog blijven, zo voorspelt ABN Amro. “Wellicht zijn de minst presterende winkels er de afgelopen tijd al tussen uit gevallen, maar er blijft een relatief hoge faillissementsgraad zichtbaar in deze sector,” aldus Sien Tennekes, Sector Econoom Retail.
Tennekes adviseert retailers om de komende tijd naar twee kanten te kijken: kosten en opbrengsten. “Het is belangrijk om klanten aan je te binden en ervoor te zorgen dat ze bij jou willen kopen. Je klanten kennen is daarvoor van het grootste belang. Daarnaast moeten retailers op de kosten letten. Een goede manier om kosten te besparen is bijvoorbeeld door gezamenlijk inkopen. Ook is het belangrijk om naar de mogelijkheden van voorraadbeheer te kijken, bijvoorbeeld streven naar lagere voorraden,” aldus Tennekes.
Enig lichtpuntje in de negatieve economische resultaten is volgens ABN Amro dat de recessie zoals het zich nu laat aanzien, veel minder diep zal zijn dan die in 2009.
Foto: Jeremy Scott herfst 2008