• Home
  • V1
  • Leads
  • ABN Amro: 'Recessie treft retail zwaar'

ABN Amro: 'Recessie treft retail zwaar'

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Leads

Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) maakte het gisteren officieel: Nederland heeft het tweede half jaar van 2011 een recessie beleefd. Nadat eerder bleek dat de Nederlandse economie in het derde kwartaal een krimp doormaakte, heeft het

CBS bekend gemaakt dat de economie in het vierde kwartaal met 0,7 procent is gekrompen. Daarmee is na de recessie van 2008-2009 de dubbele dip een feit. Volgens ABN Amro wordt de retailsector samen met de horeca en de bouw het zwaarst getroffen.

In

de publicatie ‘Sectoren in stress: impact op dubbele dip op sectoren’ geven sectoreconomen van de bank duiding aan de economische malaise. Volgens hen komt de recessie in de retailsector hard aan. Winkeliers zijn nog nauwelijks hersteld van de financiële crisis in 2009 en de impact van de recessie is hoog.

Hoewel de detailhandel door prijsstijgingen een kleine omzetgroei heeft gerealiseerd ten opzichte van het dieptepunt in 2009, is dit met name toe te schrijven aan supermarkten. Dat is de enige branche in de detailhandel die de crisis goed heeft doorstaan. Detaillisten in duurzame goederen zijn degenen die de meeste klappen hebben opgevangen van de besparende consument.

Concreet betekent de dubbele dip dat de resultaten en marges de komende tijd onder druk blijven staan, omdat de consument de hand op de knip blijft houden. De laatste jaren was het aantal faillissementen in deze sectoren al hoog, door de dubbele dip zal het aantal faillissementen zeker hoog blijven, zo voorspelt ABN Amro. “Wellicht zijn de minst presterende winkels er de afgelopen tijd al tussen uit gevallen, maar er blijft een relatief hoge faillissementsgraad zichtbaar in deze sector,” aldus Sien Tennekes, Sector Econoom Retail.

Tennekes adviseert retailers om de komende tijd naar twee kanten te kijken: kosten en opbrengsten. “Het is belangrijk om klanten aan je te binden en ervoor te zorgen dat ze bij jou willen kopen. Je klanten kennen is daarvoor van het grootste belang. Daarnaast moeten retailers op de kosten letten. Een goede manier om kosten te besparen is bijvoorbeeld door gezamenlijk inkopen. Ook is het belangrijk om naar de mogelijkheden van voorraadbeheer te kijken, bijvoorbeeld streven naar lagere voorraden,” aldus Tennekes.

Enig lichtpuntje in de negatieve economische resultaten is volgens ABN Amro dat de recessie zoals het zich nu laat aanzien, veel minder diep zal zijn dan die in 2009.

Foto: Jeremy Scott herfst 2008

ABN AMRO
recessie