• Home
  • V1
  • Leads
  • ABN Amro: Webrooming grotere trend dan showrooming

ABN Amro: Webrooming grotere trend dan showrooming

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more
Leads

Retailers die als de dood zijn voor showrooming - waarbij consumenten producten in stenen winkels gaan bekijken, maar het later bij een concurrerende webshop bestellen tegen een lagere prijs - kunnen opgelucht ademhalen. Volgens onderzoek van ABN Amro is internet juist de etalage, en

blijkt er eerder sprake te zijn van online oriënteren en offline kopen: webrooming. De bank vroeg 5500 consumenten naar hun cross channel-koopgedrag in zeven branches.

3 procent van de respondenten gaf aan geregeld in fysieke winkels naar producten te zoeken en ze vervolgens in een webshop aan te schaffen. Webrooming - waarbij consumenten online rondkijken en vervolgens offline kopen - vindt veel vaker plaats. 28 procent van de ondervraagde consumenten gaf aan op deze manier te winkelen.

Volgens de bank is het niet zo dat consumenten geen gebruik meer maken van offline bronnen. Inspiratie via de brievenbus, zoals folders, speelt nog steeds een rol. Ook maken consumenten gebruik van tijdschriften. Onder jongeren is Youtube echter een populair medium. Ook oriënteren consumenten zich via social media, websites en blogs.

ABN Amro zegt dat er nog flink wat kansen zijn voor retailers met een fysieke winkel, als zij cross channelmogelijkheden omarmen. 74 procent van de ondervraagde consumenten zegt namelijk het liefst te winkelen in een fysieke winkel. Een belangrijke reden waarom consumenten offline kopen, is dat zij snel kunnen beschikken over het product. Een click & collect service aanbieden, zou volgens de bank een goede manier zijn voor winkeliers om een cross channelstrategie toe te passen.

Motieven om online te kopen hebben vooral te maken met gemak en prijs. Winkelen wanneer het uitkomt, geeft hierbij de doorslag. Maar dit is minder belangrijk dan een paar jaar geleden. Ruimere openingstijden van fysieke retailers en de uitbreiding van het aantal koopzondagen zijn hiervoor een verklaring. Opvallend is dat het belang van het prijsniveau iets is afgenomen. Dit kan erop wijzen dat consumenten er niet langer van overtuigd zijn dat online kopen goedkoper is.

Fysieke winkels onmisbaar

Naarmate consumenten beschikken over meer online winkelaanbod gaan zij sneller over tot online kopen. ABN Amro geeft als voorbeeld de schoenenbranche. Veel schoenenwinkeliers dachten dat consumenten nooit online schoenen zouden willen kopen. Spelers als Omoda, Zalando en Wehkamp.nl hebben bewezen dat dit wel degelijk zo is. Ook hebben buitenlandse online retailers, zoals Asos en Nelly.com, het online aanbod uitgebreid. Inmiddels verkopen in de schoenenbranche ook veel traditionele retailers hun collecties online.

"Uit het rapport blijkt dat consumenten niet zonder fysieke winkels kunnen. Hiermee wordt de gedachte dat fysieke retailers ten onder zullen gaan aan de opkomst van 'online' ontkracht. Het groeipotentieel ligt bij de fysieke retailer die bereid is te investeren in cross channel en hiermee klanten de mogelijkheid biedt te profiteren van het beste dat beide werelden bieden," zegt Chris Meijers, sector banker retail van ABN Amro.

Showrooming is geen grote trend

Vorig jaar verschenen ook al twee onderzoeken waaruit de angst voor showrooming ongegrond bleek. Volgens Amerikaans onderzoek, van JiWire, pakken veel klanten in fysieke winkels wel hun smartphone, maar surfen ze daarmee voornamelijk naar de website van de winkel waar ze op dat moment zijn. Hoewel de helft van de 1400 ondervraagde consumenten online prijzen vergelijkt, zoekt maar zo'n 15 procent naar een andere locatie om het product te kopen.

Ook Q&A Research & Consultancy meent dat showrooming een minder grote trend is dan vaak wordt gedacht. Consumenten vinden dat het niet altijd gemakkelijk is om naar goedkopere producten te zoeken. Het onderzoeksbureau ondervroeg vorig jaar in opdracht van Retailnews 2800 Nederlandse consumenten en 240 winkeliers.

ABN AMRO
showrooming
webrooming