• Home
  • V1
  • Leads
  • Acht exposanten op nieuwe modebeurs Curiosity

Acht exposanten op nieuwe modebeurs Curiosity

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more
Leads

Het was wel wat meer werk dan gedacht, een nieuwe, kleine modebeurs opzetten. "Als je toch bezig bent denk je: oh, dan ook maar even een website lanceren," lacht Anna de Lanoy Meijer, één van de initiatiefneemsters. Na een half jaar plannen en organiseren vindt het evenement genaamd

Curiosity op 13 en 14 juli voor het eerst plaats, in het Lobster House in Amsterdam, aan het Frederiksplein.



De nieuwe beurs is een creatieve tegenhanger van grote modebeurzen en geeft deelnemers de kans om zich in een kleinschalige omgeving, op een persoonlijke manier te kunnen presenteren. "Het is niet per se dat we de grootte van andere beurzen storend vinden. Maar voor sommige merken is het wel moeilijk om een eigen verhaal te vertellen. Je mag bijvoorbeeld geen geurkaarsen branden in je stand of muziek draaien," legt Anna de Lanoy Meijer uit. Ze is medeoprichter van de winkel en agentschap Anna + Nina en één van de initiatiefnemers van Curiosity. "Bovendien kost een stand op een grote beurs veel geld en bereik je niet per se de retailers die je wilt bereiken. Het is dus niet voor iedereen de beste klik."

Afgelopen seizoen stond ze met Anna + Nina op de Modefabriek, tegenover modemerk Amatør. "Het idee ontstond om zelf een ruimte te huren, een hotelkamer ofzo," zegt De Lanoy Meijer. "Later bleek dat het slimmer was om met een clubje samen een event op te zetten. We spraken Marloes Hoedeman van Love Stories. We hadden de lingeriecollectie net ingekocht voor onze winkel. Ze was meteen enthousiast. Ook Eline Starink van Amatør wilde meedoen."

Curiosity: Nieuwe Amsterdamse beurs op 13 en 14 juli

Inmiddels hebben de organisatoren acht merken geselecteerd die hun zomercollecties voor 2015 zullen showen in het Lobster House. "We kregen nog meer aanvragen, van merken die een ruimte wilden huren. Daar hadden we ons helemaal niet op ingesteld. Misschien dat we bij de volgende editie stands gaan verhuren. Nu splitten we gewoon de kosten." Acht exposanten is voor nu een mooi aantal, vindt De Lanoy Meijer. "We moeten goed nadenken over een volgende editie, want het moet natuurlijk ook niet te groot worden. Dan schieten we ons doel voorbij."

Op Curiosity zijn merken als Ivy & Liv, Marie Sixtin en American Retro te vinden. Scotch Collectables verzorgt de meubels. “Dat is een exclusieve homelijn van Scotch & Soda. De meubels zijn vintage en komen van bijvoorbeeld markten in Nederland en België. Dat is ook interessant voor winkeliers die op zoek zijn naar interieuritems.”

De dames van Curiosity hebben tweehonderd à driehonderd moderetailers een uitnodiging gestuurd om naar de beurs te komen. Het event is niet open voor publiek, maar winkeliers die willen komen, kunnen zich wel aanmelden. Mini Cooper sponsort het mode-evenement. Het automerk gaat gedurende de beursdagen vervoer verzorgen voor winkeliers in Amsterdam van en naar de verschillende beurzen: Curiosity, de Modefabriek en de Green Orange Fashion Fair.

Curiosity