Actie nodig voor winkels in bodyfashion
bezig met laden...
Samenwerking is een van de opties die wordt genoemd om de branche er bovenop te helpen. Zo introduceert retailservice-organisatie Intres bijvoorbeeld een nieuwe groep voor ondernemers die hechter willen samenwerken, maar toch hun eigen identiteit behouden: Selected Bodyfash. Stores. Volgens Intres is het geen nieuwe formulenaam, maar betreft het een ‘keurmerk’ voor bodyfashionspeciaalzaken in het midden tot hoge segment, waarbij kwaliteit, klantencontact en een goede collectie centraal staan. Het keurmerk wordt versterkt met een platform op internet voor merken, een eigen magazine, promoties en internetacties.
Voor wie zo’n samenwerking te ver gaat, zijn er ook andere manieren. ‘Verras de consument’ is de tip die Jackie Jansman van het merk Sjjans heeft. Voordat ze vorig jaar haar merk op de markt bracht, was ze werkzaam op het gebied van styling, visagie en mode. Het merk heeft nu zo’n 50 verkooppunten in Nederland. “Je krijgt nieuwe klanten door zélf te vernieuwen,” is haar filosofie. Vandaar dat zij met haar label op zoek blijft naar innovatie; bijvoorbeeld door het product te vernieuwen en innovatieve stoffen uit te proberen. “Wat wij hebben gemerkt bij het geven van modeshows en het organiseren van gezellige middagen om klanten ons concept uit te leggen, is dat consumenten iets nieuws willen. Maar als iedereen bij zijn oude merken blijft, is het aanbod overal hetzelfde.” Bart-Willem van Huizum van Allure Monaco heeft een
zakelijke achtergrond en constateert dat ook: “Juist de winkels die
durven innoveren, plussen.”
Met haar achtergrond in de cosmeticabranche viel het Trudy van Moorselaar van het Thaise lingeriemerk Annebra op dat er weinig te beleven valt in de gemiddelde lingeriezaak: “In de cosmeticabranche wordt veel gewerkt vanuit emoties, het scheppen van een sfeer door alle zintuigen te prikkelen,” zo legt ze uit. “Het viel me op dat er maar weinig lingeriewinkels zijn die echt de juiste snaar weten te raken. Veel zaken zijn óf weinig prikkelend, óf meteen ultraluxueus,” constateert ze. “Ik mis de beleving. En dat terwijl lingerie bij uitstek een product is waarbij je kunt spelen met verleiding, durf en creativiteit.” Van Moorselaar krijgt bijval van zegt Jacqueline Arnoldy, branchemanager Bodyfashion bij CBW-Mitex. “Inspireer met opvallende bij-artikelen en zoek naar originele manier van klantbenadering. Denk bijvoorbeeld aan stylingadviezen, ludieke acties of een sexy manier om met prijzen te werken. Maar denk ook aan nieuwe doelgroepen zoals de jongere consument. Op enig moment is deze groep klaar voor de overstap van keten naar speciaalzaak. Kortom, verras en verbaas de klant.”
Foto's: Annabra