Adidas wil minder producten
bezig met laden...
46.8
Volgens Hainer is 20 procent van de producten momenteel goed voor 80 procent van de omzet. Helemaal niet zo gek, vindt Ronald van Hove, marketingdocent aan TMO, de hogeschool voor modemanagement. Zo zei hij eerder tegen FashionUnited dat deze 80/20-regel, de Wet van Parento naar een Italiaanse econoom, ervoor zorgt dat het assortiment compleet wordt en dat deze tevens de positionering van een merk ondersteunt. Daar ziet hij voordelen voor webshops. “Je kunt als webwinkelier oneindig veel mode-items aanbieden, die maar weinig worden verkocht, soms maar vijftien keer per jaar. Dat klinkt niet heel aantrekkelijk, maar het gaat dan wel om meer dan honderdduizend artikelen per jaar. Stel dat deze producten een gemiddelde waarde van 10 euro hebben, dan hebben we het over een omzet van 15 miljoen euro.”
Online vormt dan ook een onderdeel van het nieuwe plan van Adidas. Dit jaar moet 40 procent van de inkomsten gegenereerd worden door middel van virtuele verkoop. In 2013 moet dat 60 procent zijn. Ook moet het productieproces versneld worden en moet er meer gereageerd worden op nieuwe trends.
De Adidas Group, met ook de merken Reebok en Taylormade, boekte over 2011 een winststijging van 18 procent naar 671 miljoen euro. De omzet groeide van elk merk, in elk segment en in elk continent. In totaal rapporteerde Adidas over 2011 een omzet van 13,3 miljard euro, 13 procent meer dan een jaar eerder. Met deze cijfers is de Adidas Group goed op weg met zijn strategische plan Route 2015 om de jaaromzet binnen vijf jaar 45 tot 50 procent te laten groeien naar 17 miljard euro en concurrent Nike voorbij te streven.