Affiliate modewebsites winnen online terrein
bezig met laden...
Stylight
Hoewel Stylight geen eigen assortiment heeft, ziet de website er wel uit als online shop. Bezoekers kunnen net als in doorsnee webshops zoeken op categorie en merk. Zodra de consument klikt op een specifiek item, komt hij terecht in de webshop waar het te koop is. Ook is het mogelijk om met een heart button favoriete items te bewaren en te delen op Facebook.
Het concept doet denken aan Fashiolista, waar consumenten in webshops op de love button in de vorm van een hartje kunnen klikken om items toe te voegen aan hun online collage, die fungeert als een inspiratiebron van kleding, accessoires en schoenen. Als zij, of een van de andere Fashiolistagebruikers die hun stijl volgen, vervolgens besluiten om een van de items te bestellen, komen ze terecht in de oorspronkelijke webshop. Het verschil is dat Fashiolista consumenten zelf kleding uit webshops laat kiezen, terwijl consumenten op Stylight al een voor hen samengesteld assortiment uit webshops voorgeschoteld krijgen waaruit ze kledingstukken kunnen kiezen die ze willen bewaren.
Andersom kunnen affiliate websites ook redement opleveren voor webshops. Na de lancering van de online variant van moderetailer Men at Work besloot het bedrijf affiliate websites in te zetten om bezoekers te trekken. Het assortiment kwam zo terecht op modewebsites als Fashionchick, Girlstyle en Fashion.nl en op prijsvergelijkers als Twenga, Vindproduct en Prijsvergelijk. Daardoor kon de keten nieuwe kanalen en doelgroepen aanboren en nam de conversie toe. “Het contact met Fashionchick is zeer waardevol gebleken. Dit was direct terug te zien in de toegenomen omzet,” aldus Men at Work tegen Retailnews.nl.