Affiliate modewebsites winnen online terrein

Het Duitse online modeplatform Stylight, dat ook actief is in Nederland, Oostenrijk en Zwitserland, gaat zijn bruto omzet dit jaar verdrievoudigen tot honderd miljoen euro. De website breidt dit jaar namelijk uit naar Engeland, Frankrijk, Italië en

Zweden, zo meldt Emerce. Volgens directeur Benjamin Günther vormt dit een solide basis om dit jaar een topomzet te draaien. En dat terwijl Stylight slechts een verzamelsite is van webshops, maar zelf geen assortiment of voorraad heeft.

StylightAffiliate modewebsites winnen online terrein is naast Fashiolista, Fashionchick, Polyvore en Girlstyle een van de succesvolle voorbeelden van websites die draaien op affiliate marketing. De websites zijn een verzameling van kleding en schoenen die consumenten doorlinken naar de desbetreffende webshops. Voor iedere klik naar een webwinkel ontvangen de modewebsites een commissie in ruil voor het leveren van potentiële klanten. Omdat consumenten door de wildgroei aan webshops door de bomen het bos niet meer zien, neemt de populariteit van deze verzamelwebsites toe. Zo trekt Stylight maandelijks 2 miljoen bezoekers.

Hoewel Stylight geen eigen assortiment heeft, ziet de website er wel uit als online shop. Bezoekers kunnen net als in doorsnee webshops zoeken op categorie en merk. Zodra de consument klikt op een specifiek item, komt hij terecht in de webshop waar het te koop is. Ook is het mogelijk om met een heart button favoriete items te bewaren en te delen op Facebook.

Het concept doet denken aan Fashiolista, waar consumenten in webshops op de love button in de vorm van een hartje kunnen klikken om items toe te voegen aan hun online collage, die fungeert als een inspiratiebron van kleding, accessoires en schoenen. Als zij, of een van de andere Fashiolistagebruikers die hun stijl volgen, vervolgens besluiten om een van de items te bestellen, komen ze terecht in de oorspronkelijke webshop. Het verschil is dat Fashiolista consumenten zelf kleding uit webshops laat kiezen, terwijl consumenten op Stylight al een voor hen samengesteld assortiment uit webshops voorgeschoteld krijgen waaruit ze kledingstukken kunnen kiezen die ze willen bewaren.

Andersom kunnen affiliate websites ook redement opleveren voor webshops. Na de lancering van de online variant van moderetailer Men at Work besloot het bedrijf affiliate websites in te zetten om bezoekers te trekken. Het assortiment kwam zo terecht op modewebsites als Fashionchick, Girlstyle en Fashion.nl en op prijsvergelijkers als Twenga, Vindproduct en Prijsvergelijk. Daardoor kon de keten nieuwe kanalen en doelgroepen aanboren en nam de conversie toe. “Het contact met Fashionchick is zeer waardevol gebleken. Dit was direct terug te zien in de toegenomen omzet,” aldus Men at Work tegen Retailnews.nl.

 

Gerelateerd

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN