• Home
  • V1
  • Leads
  • Afrekenen met overvallers

Afrekenen met overvallers

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Leads

De dagen worden donkerder, de overvallen nemen toe. Alertheid is volgens het Hoofdbedrijfschap Detailhandel (HBD), het eerste wapen tegen winkelcriminaliteit. Maar de lezers van MijnBedrijf.nl, onderdeel van de Telegraaf, zijn vooral

voor een hardere aanpak, zo blijkt uit een poll op de website. Ook stellen de lezers: 'De Week van Veiligheid is weggegooid geld'.

“Nou,
Jan en alleman kan reageren op die poll,” is de eerste reactie van Hans Verweij van het HBD. “Ik wil niet zeggen dat de peiling onbetrouwbaar is, maar wel dat niet alleen ondernemers reageren,” zegt hij. Uit de peiling kwam dat ruim 20 procent van de 1300 respondenten vindt dat praten over veiligheid niets oplost. De overgrote meerderheid, bijna 70 procent, vindt dat een harde aanpak van winkelcriminaliteit het enige is dat echt helpt.

Zelf is Verweij tevreden over het verloop van de Week van de Veiligheid; een landelijke campagne waarbij branche- en koepelorganisaties in de detailhandel activiteiten organiseren om ondernemers en medewerkers te stimuleren aan de slag te gaan met de veiligheid in hun omgeving. Verweij: “We hebben trainingen gegeven en workshops en er was de online cursus ‘Laat je niet overvallen’, gericht op het winkelpersoneel. Het gaat ons er vooral om het onderwerp op de agenda te zetten.”

Hoewel er in de Nederlandse modedetailhandel slechts 0,1 procent overvalsrisico is per winkel – in de totale detailhandel werden vorig jaar 868 ondernemers overvallen - moeten ondernemers altijd alert zijn voor overvallen. “Vooral in deze tijd van het jaar,” zegt Verweij. “De dagen worden donkerder, dan zijn er meer overvallen.”

Vooral juweliers en benzinestations lopen een groot risico. “En de impact is enorm. We zijn dan ook blij dat steeds meer winkeliers de weg naar Slachtofferhulp Detailhandel weten te vinden,” zegt Hendrik-Jan Kaptein, hoofd bestrijding winkelcriminaliteit bij het HBD. “Onderzoek toont aan dat mensen die goed zijn getraind en goed zijn opgevangen veel minder problemen ondervinden dan wanneer je niets doet.” Bovendien zijn werkgevers volgens de winkelcriminaliteit-expert verplicht om hun werknemers te beschermen,
dat eisen de Arbowet en het Burgerlijk Wetboek.

Een winkelier die gebruik heeft gemaakt van Slachtofferhulp Detailhandel, is Jet van Dalen. De eigenaresse van Eigenwijs Kinderkleding in Dordrecht, zag nadat ze was overvallen, de dief weer in de winkel. “Ik schrok maar wist nog uit te brengen dat hij nu van mijn geld af moest blijven. Hij liep gelijk de winkel uit. Toen mijn man terugkwam ben ik ingestort. Ik was volledig van de kaart, kon mij tot niets meer zetten. Ik durfde niet meer in de winkel te staan. Ik heb de winkel zelfs bijna verkocht in die tijd. Mijn man heeft toen gebeld met Slachtofferhulp Detailhandel.” Ze had een lang gesprek met de hulpverlener. Hij gaf haar het advies om een therapie te volgen die haar helpt bij het verwerken van de traumatische ervaring.

Maar wat kunnen winkeliers nu vooral doen om overvallen tegen te gaan, vraagt FashionUnited aan Hendrik-Jan Kaptein. “Ja, wel honderd dingen,” peinst hij. “Qua techniek is het heel belangrijk dat ondernemers een afroombox hebben, een kassakluis. Verder klinkt het misschien suf, maar je moet beginnen met alert te zijn. Overvallers letten er ook op of je goed om je heen kijkt.” Camera’s zijn volgens het hoofd bestrijding winkelcriminaliteit pas de laatste stap ik het proces. “Als ze op de verkeerde plek hangen, of niemand er naar kijkt, heeft het geen zin.”

criminaliteit
diefstal
HBD
Hoofdbedrijfschap Detailhandel
overval
week van de veiligheid
winkelcriminaliteit