’AFW Downtown is even belangrijk als de modeshows’
bezig met laden...
”Tijdens
Ook de sponsoren van de AFW vinden het belangrijk om consumenten te bereiken. Van der Linden: “Om de modeshows van ontwerpers te financieren, zijn sponsors nodig. En sponsoren hebben daar meer geld voor over als er ook een vertaalslag wordt gemaakt naar consumenten.”
Hoeveel mensen er al deel hebben genomen aan het Downtown programma is volgens Van der Linden ‘moeilijk meetbaar’. “Maar we konden wel zien dat er tijdens vorige editie meer dan een miljoen tweets geplaatst werden over de Fashion Week en 50.000 mensen naar de livestream keken.” Het doel voor de komende editie van de modeweek voor consumenten? “Dat je overal in Amsterdam merkt dat het Fashion Week is,” aldus Van der Linden. "Downtown is voor ons even belangrijk als het Uptown programma van Fashion Week."
Damesmodewinkel Zondag is een van retailers die mee doet aan Downtown. Een week lang hangt kleding uit het assortiment van de winkel in de etalage van Park Plaza hotel in het Amsterdamse Vondelpark. “We doen mee aan Downtown, omdat het een leuke manier is om gratis reclame te krijgen,” vertelt Helene Klaufus, woordvoerder van Zondag. “Doordat we in de etalage van het hotel hangen komen zowel hotelgasten als voorbijgangers in aanraking met onze winkel. Ik hoop dat we daarmee mensen naar onze winkel trekken.”
Voor Evelien Smit, hoedenontwerpster en eigenaresse van hoedenzaak Eudia, is Downtown een goede manier om in aanraking te komen met een nieuwe doelgroep. ”Door mee te doen aan Downtown kan ik kosteloos mijn zichtbaarheid en naamsbekendheid vergroten en heb ik meteen mijn doelgroep te pakken. Mensen die geïnteresseerd zijn in de Amsterdam Fashion Week, zijn ook geïnteresseerd in mode en dus ook in mijn hoeden.”
Beeld: collectie Eudia