Agentschap voor duurzame modelabels
bezig met laden...
Bellissima ging echter in februari failliet, bevestigt de curator van het bedrijf, Van Doorne advocaten, notarissen & fiscalisten. Scheele ging met haar label B-Frnk zelfstandig verder, met haar eigen geld en nieuwe investeerders. En ze besloot haar eigen agentschap op te richten, speciaal voor duurzame modemerken. Volgens de kersverse agent is er vraag naar zo’n bedrijf. “Er was nog geen agentschap voor enkel duurzame kledingmerken,” legt ze uit. “En de markt is toe aan meer duurzame mode. In kranten en om mij heen zie ik dat het leeft.”
Dat retailers met de komst van het agentschap weten waar ze terecht kunnen voor duurzame kledingmerken is handig, denkt Scheele. “Veel retailers weten de weg niet naar duurzame mode. Er zal nu een wereld voor ze open gaan.” Toch maakt ze een kanttekening. “Dat kleding fair trade is en zonder gifstoffen is geproduceerd, is voor veel winkeliers nog geen reden om het in te kopen. Een goed verhaal achter een merk, wel. En de kleding moet bovenal mooi zijn.”
B-Frnk en het Nederlandse kledingbedrijf Mud Jeans, zijn de eerste merken die Goodbrandz, zoals het agentschap heet, gaat vertegenwoordigen. Scheele is in gesprek met internationale labels. “We besloten met Cécile Scheele in zee te gaan, omdat zij het enige agentschap in Nederland is dat zich richt op duurzame mode. In zo’n bedrijf zie ik echt toekomst. En we hadden een ‘natuurlijke klik’ met haar,” vertelt Tim van Looijen, eigenaar en samen met Benno Oostinjen oprichter van Mud Jeans. Het Nederlandse modelabel is sinds 2007 op de markt en heeft een Max Havelaar en Made-by keurmerk. De collecties van het merk breiden steeds verder uit. Inmiddels brengt Mud Jeans elk seizoen zo’n 100 styles uit. “We willen op een rustige manier groeien,” zegt Van Looijen. “En we richtten ons momenteel veel op de Benelux en Duitsland. Een eigen verkoopteam aanstellen was daarom geen optie.”
Cécile Scheele lanceert haar bedrijf Goodbrandz officieel tijdens de Modefabriek. Samen met Rotterdamse onderneming One Stop Webshop verzorgt ze kennissessies over online verkoop. Hard nodig, volgens beide ondernemingen, gezien steeds meer fysieke winkels zonder online verkoop in de knel komen met hun bedrijf. Scheele volgt alle marktontwikkelingen, zoals de groei in webwinkels op de voet. Scheele: “Retailers weten niet altijd hoe ze moeten omgaan met ontwikkelingen in de branche. Ik wil winkeliers meer bieden dan alleen modemerken, en ze ook advies geven.”
Yasmine Esser
Foto: Mud Jeans