Alleen hippe winkels op Winkelstraat.nl
bezig met laden...
Het
Met de Van Deursen Groep, bekend van de retailformules Shoeby en Lake Side, brainstormde de ondernemer vorig jaar november over het nieuwe platform: Winkelstraat.nl. “Zij hadden precies dezelfde ideeën en zagen ook het gemis in de markt.”
Maar is het plan wel zo nieuw? In april werd de landelijke webshop voor lokale winkeliers Locuni.nl gelanceerd. Doel was om zeventig winkels bij de webshop aan te sluiten voor het einde van het jaar: op de website zijn er momenteel twaalf te tellen. Exposar ging een maand later live . Het bedrijf wilde dertig retailers vertegenwoordigen aan het einde van 2012 en toont op de website momenteel elf aangesloten detaillisten.
Van der Veer heeft als doel de komende tijd vijftig modereailers aan te sluiten bij Winkelstraat.nl. “De twintigste gaat morgen online. We hebben al veel aanvragen binnen van winkeliers en moeten ook ‘nee’ verkopen tegen winkels die niet bij Winkelstraat.nl passen. We willen alleen de allermooiste winkels met unieke kledingstukken en limited edition collecties.”
Wie wordt goedgekeurd door het nieuwe online platform betaalt eenmalig aansluitkosten – onder andere voor het fotograferen van de producten in een fotostudio – een maandelijkse bijdrage en een percentage per verkocht artikel. Hoeveel de kosten precies zijn wil Van der Veer niet zeggen. Hij laat wel weten dat de kosten voor alle retailers gelijk zijn.
Door winkeliers ‘volledig te ontzorgen’ wil Winkelstraat.nl zich onderscheiden van de concurrenten. Het platform fotografeert het door de winkelier uitgekozen assortiment en regelt een uitgebreide klantenservice, waar klanten ook terecht kunnen voor stijladvies of vragen over maten. Pakketjes die naar de consumenten moeten, haalt UPS op bij de winkeliers. “Ondernemers zijn vooral bang voor overlap in de collectie, maar dat valt in de praktijk reuze mee. Er zijn zo ontzettend veel merken.”
De komende tijd moet Winkelstraat.nl bekender worden bij het publiek door online marketingcampagnes, onder andere via social media. Zitten consumenten wel te wachten op nog een online platform? “Ja, in de proefperiode van drie weken is het hard gegaan. We hebben al 3500 likes op Facebook en de eerste dag dat we online waren, hadden we al bestellingen. Dat is toch een goed teken voor een onbekende website.”