• Home
  • V1
  • Leads
  • Alleen hippe winkels op Winkelstraat.nl

Alleen hippe winkels op Winkelstraat.nl

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Leads

Na platformen als Locuni en Exposar is er een nieuwe webshop gelanceerd waar zelfstandig detaillisten zich bij kunnen aansluiten. Winkelstraat.nl, met de Van Deursen Groep als investeerder, wil vooral de bijzondere, unieke boetieks uit

het midden- en hoogsegment verenigen. Oprichter Joost van der Veer: “We hebben al ‘nee’ moeten verkopen.”

Het

begon allemaal met een persoonlijke ergernis van Van der Veer en zijn vrienden. “Ik kom graag bij boetiekjes, maar die zijn veelal niet online te vinden. Daar wilde ik een oplossing voor verzinnen.” Online draait het volgens Van der Veer – die zich eerder met ecommerce bezig hield bij Hi en KPN – vooral om grote spelers met een breed assortiment. “Ze verkopen vrijwel allemaal hetzelfde.”

Met de Van Deursen Groep, bekend van de retailformules Shoeby en Lake Side, brainstormde de ondernemer vorig jaar november over het nieuwe platform: Winkelstraat.nl. “Zij hadden precies dezelfde ideeën en zagen ook het gemis in de markt.”

Maar is het plan wel zo nieuw? In april werd de landelijke webshop voor lokale winkeliers Locuni.nl gelanceerd. Doel was om zeventig winkels bij de webshop aan te sluiten voor het einde van het jaar: op de website zijn er momenteel twaalf te tellen. Exposar ging een maand later live . Het bedrijf wilde dertig retailers vertegenwoordigen aan het einde van 2012 en toont op de website momenteel elf aangesloten detaillisten.

Van der Veer heeft als doel de komende tijd vijftig modereailers aan te sluiten bij Winkelstraat.nl. “De twintigste gaat morgen online. We hebben al veel aanvragen binnen van winkeliers en moeten ook ‘nee’ verkopen tegen winkels die niet bij Winkelstraat.nl passen. We willen alleen de allermooiste winkels met unieke kledingstukken en limited edition collecties.”

Wie wordt goedgekeurd door het nieuwe online platform betaalt eenmalig aansluitkosten – onder andere voor het fotograferen van de producten in een fotostudio – een maandelijkse bijdrage en een percentage per verkocht artikel. Hoeveel de kosten precies zijn wil Van der Veer niet zeggen. Hij laat wel weten dat de kosten voor alle retailers gelijk zijn.

Door winkeliers ‘volledig te ontzorgen’ wil Winkelstraat.nl zich onderscheiden van de concurrenten. Het platform fotografeert het door de winkelier uitgekozen assortiment en regelt een uitgebreide klantenservice, waar klanten ook terecht kunnen voor stijladvies of vragen over maten. Pakketjes die naar de consumenten moeten, haalt UPS op bij de winkeliers. “Ondernemers zijn vooral bang voor overlap in de collectie, maar dat valt in de praktijk reuze mee. Er zijn zo ontzettend veel merken.”

De komende tijd moet Winkelstraat.nl bekender worden bij het publiek door online marketingcampagnes, onder andere via social media. Zitten consumenten wel te wachten op nog een online platform? “Ja, in de proefperiode van drie weken is het hard gegaan. We hebben al 3500 likes op Facebook en de eerste dag dat we online waren, hadden we al bestellingen. Dat is toch een goed teken voor een onbekende website.”

Exposar
Locuni
Winkelstraat.nl