America Today op de Europese kaart
bezig met laden...
Leads
Deze week
Anderhalf jaar geleden maakte de modeketen een uitstapje naar Italië; een winkel in Udine en een winkel in Bergamo. “Het afgelopen jaar hebben we die winkels weer gesloten,” vertelt Nina van Lith, marketingmanager bij America Today. “Het was een test, maar het ging niet zoals we gehoopt hadden. Dat lag onder andere aan de locaties van de winkels. We merken dat wanneer we een winkel openen in een studentenstad, dichtbij een campus, de verkoop goed loopt. Dan zitten we tussen onze doelgroep.”
America Today wil zich meer profileren als internationaal merk. Van Lith houdt zich als marketing manager – verantwoordelijk voor de conceptbewaking en alle marketingactiviteiten – bezig met het behalen van dit doel. “De laatste tijd zijn we bezig geweest met het opnieuw in kaart brengen van America Today. Daar kwam uit dat vooral de collectie in de ‘college style’ heel belangrijk is. We willen ons nu internationaal met die stijl op de kaart zetten.”
Ook het plan de campagne voor een webshop ligt klaar; volgens Van Lith essentieel als je je wilt profileren als internationaal merk. Een nieuwe website moet in maart 2012 de lucht in gaan, en niet veel later ook de online winkel. “Als de interne organisatie daar ook klaar voor is.”
De retailketen verkoopt voornamelijk het eigen, private label, genaamd America Today. In 1989, het jaar waarin drie vrienden de eerste winkel aan de Sarphatistraat in Amsterdam openden, was het bedrijf nog gericht op de verkoop van de beste Amerikaanse labels voor de laagst mogelijke prijs. In 2006 nam Roland Kahn, eigenaar van Coolcat en Wonder Woman, een meerderheidsbelang in het bedrijf. De vorige algemeen directeur van America Today, Theo Houtman, vertelde vorig jaar aan FashionUnited dat de switch van het bedrijf, waarbij de nadruk op het eigen label kwam te liggen, de redding was geweest. “We mogen trots zijn op het feit dat een keten die zwaar verliesgevend was – en geen visie of concept had – nu een eigen label en een eigen gezicht heeft. We hebben er een duidelijk concept van gemaakt en het weer op de kaart gezet.”