Amsterdam blijft populair onder internationale retailers
bezig met laden...
Colliers International deed onderzoek naar de winkelprijzen in verschillende landen in Europa, het Midden-Oosten en Afrika. Samen met een handjevol andere Europese steden is Amsterdam een van de weinige steden in EMEA waar de huurprijzen zijn gestegen. In een Amsterdamse winkelstraat is de huur voor een winkel 4,3 procent hoger dan een jaar geleden. Gemiddeld betaalt een retailer nu 217 euro per vierkante meter. De huurprijs voor een winkel in een winkelcentrum is overigens niet veel duurder dan vorig jaar; gemiddeld 133, 33 euro. Winkeliers die aan een Amsterdamse winkelstraat zitten betalen 83,70 euro per vierkante meter meer dan winkeliers in winkelcentra.
‘In het centrum van Amsterdam is weinig ruimte’
Etienne van Unen, directeur van Retail Colliers International NL zegt: “Dat de huurprijzen in Amsterdam zijn gestegen komt met name door de groeiende vraag van internationale partijen en een schaarste aan beschikbaar retailvastgoed en grote metrages op A-locaties in Amsterdam. Er is in het centrum van Amsterdam weinig ruimte voor nieuwe winkelontwikkelingen. Wanneer er metrages beschikbaar komen dan worden deze direct opgenomen door de markt.” Het voormalige pand van warenhuis Maison de Bonneterie is daar een goed voorbeeld van.” Dit monumentale pand werd in zeer korte tijd verhuurd aan H&M. Ook in het C&A gebouw aan het Damrak, dat wordt herontwikkeld door Topvastgoed, werden de nieuw beschikbaar gekomen meters vrijwel volledig opgenomen door Primark, dat het pand nu gaat delen met C&A. Internationale partijen moeten in Amsterdam aanwezig zijn met een flagshipstore en hiervoor wordt veel geld vrijgemaakt.”
Rotterdamse retailers betalen het meeste na Amsterdam
In andere Nederlandse steden zoals Den Haag, Rotterdam, Utrecht en Eindhoven bleven de huurprijzen gelijk of stegen licht. Haagse retailers betalen gemiddeld 120,30 euro per vierkante meter in een winkelstraat, terwijl ze in een shoppingcentrum maar 83,30 euro kwijt zijn. Het verschil van 37 euro is hetzelfde als vorig jaar. In Rotterdam is het huren van een winkel iets duurder dan in Den Haag; daar betaalt een retailer gemiddeld 167 euro per vierkante meter. De prijzen op verschillende locaties zijn nagenoeg hetzelfde. Winkeliers in Utrecht betalen in een winkelstraat gemiddeld 150 euro per vierkante meter. In shoppingcentra is de prijs 0,2 procent gestegen naar 104 euro per vierkante meter. Daarmee besparen Utrechtse retailers in winkelcentra 46 euro per vierkante meters ten opzichte van hun collega’s in de winkelstraat. Retailers in Maastricht zijn ook duurder uit. Hoewel de gemiddelde prijs per vierkante meter net als vorig jaar op 150 euro ligt, zijn de winkelprijzen in winkelcentra gedaald naar 83,30 euro. Daarmee is de prijs zo’n 9,1 procent gedaald en zijn winkeliers in een winkelstraat dus gemiddeld 66,70 euro meer kwijt. Eindhovense retailers betalen gemiddeld 150 euro per vierkante meter aan huur, terwijl ze in een shoppingcentrum 83 euro goedkoper zouden uit zijn. Het verschil van 67 euro is ten opzichte van vorig jaar gelijk gebleven.
Aanlooplocaties en winkelcentra doen het minder goed dan populaire winkelstraten. Er is veel leegstand, dat gedeeltelijk veroorzaakt wordt door de groei van e-commerce, zegt Colliers International. Op aanlooplocaties zitten vaak retailers die producten aanbieden die net zo gemakkelijk online verkrijgbaar zijn, zoals reizen, elektronica en boeken.
Huurprijs in Oslo stijgt het meest met 25 procent
In andere onderzochte steden zoals Dubai, Oslo, Jeddah, Madrid, Glasgow, Amsterdam, Düsseldorf, Sofia en Vilnius stegen de prijzen ook. Voorloper was Oslo met een stijging van 13,6 procent vanaf het eerste kwartaal. In vergelijking met vorig jaar steeg de huurprijs voor een winkel in de Noorse hoofdstad met maar liefst 25 procent. Maar door een grote stijging van consumentenuitgaven staan internationale retailers in de rij voor de Noorse markt. “In de laatste drie jaar zien we een enorme opkomst van luxemerken zoals Marc Jacobs, Hermes, Muberry en Gucci”, laat Collier International weten. “De stabiele markt en toenemende koopkracht zijn zeer aantrekkelijk voor retailers.”