Amsterdam krijgt nieuwe modeacademie

Na de Jean School – een Mbo-opleiding om denim developer te worden – krijgt Amsterdam er volgend jaar opnieuw een modeopleiding bij. De Amsterdam Fashion Academy wil de designkant van de modebranche verbinden met de commerciële

kneepjes van het vak. Program manager Sonia van Oostveen: “We vonden het verbazingwekkend, dat er nog niet zo’n opleiding was.”

Ontevreden Amsterdam krijgt nieuwe modeacademieover het huidige aanbod van modeopleidingen, dat zou de initiatiefneemster – Ingrid Mijnheer die momenteel haar eigen marketing- en communicatiebureau heeft – van de Amsterdam Fashion Academy niet willen zeggen. Van Oostveen: “Dat klinkt zo onaardig, maar we denken zeker dat er ruimte is voor een opleiding die helemaal ‘mode’ ademt, en geen onderdeel is van een grotere hogeschool.” Volgens de program manager is het uniek dat de school aandacht besteed aan modeontwerpen èn aan de businesskant van de branche, met marketing en merchandise. "De school krijgt bovendien een duidelijk ander karakter dan de huidige Nederlandse opleidingen, omdat het lesprogramma komt van internationale modeuniversiteiten."

Zo’n anderhalf jaar werkte een team van zeven personen in stilte aan de nieuwe particuliere modehogeschool – gefinancierd middels een private investeerder die de school niet bekend heeft gemaakt. Het laatste half jaar wordt er voorzichtig naar buiten getreden, want in september moeten de eerste dertig Hbo-studenten beginnen met de bachelor-opleiding. Begin 2013 moet er al gestart worden met een Advanced program, voor wie nu al in de modebranche werkzaam is, maar graag bijgespijkerd wordt. Daarbij kan gedacht worden aan onderwerpen als merchandising, internationale ontwikkelingen en trendvoorspellingen.

Voor de college’s van de driejarige bachelor-opleiding wil de Amsterdam Fashion Academy gebruik maken van bestaande lespakketten. De school is momenteel in gesprek met de top 25 van modeopleidingen in de wereld om lespakketten te kopen. Van Oostveen: “Een Europese accreditatie kan pas nadat een groep studenten is afgestudeerd. Dat willen we onze studenten natuurlijk niet aan doen, daarom kopen we colleges die al geaccrediteerd zijn.”

Ook wil de nieuwe modeschool samenwerken met het bedrijfsleven. Voor stageplaatsen en voor het geven van de colleges. ”Het is voor het bedrijfsleven van essentieel belang om goed gekwalificeerde werknemers te kunnen contracteren. Hierdoor worden bedrijven succesvol en wordt er een bijdrage geleverd aan een gezonde economie,” laat Ingrid Mijnheer, initiatiefneemster van de opleiding weten. Volgens haar komt de Amsterdam Fashion Academy tegemoet aan de behoefte van het bedrijfsleven. “Wij investeren hierin door de beste internationale onderwijsprogramma’s beschikbaar te stellen en door naast het bedrijfsleven te gaan staan, zonder tussenkomst van de overheid”. Een voorbeeld van een modebedrijf dat zijn medewerking verleent, kan de opleiding nog niet geven.

De laatste puntjes worden momenteel nog op de ‘i’ gezet. Zo is de locatie, in het centrum van Amsterdam, nog niet rond. En vanaf volgende maand moet duidelijk zijn hoe het lesprogramma er precies uit ziet. De hoogte van het collegegeld van de particuliere opleiding is wel bekend: 15.600 euro voor het eerste jaar, 11.900 euro voor het tweede jaar en 7.500 euro voor het laatste collegejaar. Door het zwaartepunt op het eerste jaar te leggen hoopt de Amsterdam Fashion Academy dat alleen gemotiveerde studenten zich aanmelden.

 

Gerelateerd

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN