• Home
  • V1
  • Leads
  • Amsterdamse editie van denimbeurs Kingpins trekt grote namen

Amsterdamse editie van denimbeurs Kingpins trekt grote namen

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more
Leads

G-Star, Scotch & Soda, Karl Lagerfeld, Diesel, Mango. Op de eerste dag van de nieuwe denim sourcing beurs Kingpins in Amsterdam zijn woensdag toonaangevende Europese retailers en denimmerken uit heel Europa afgekomen. Na edities in New York, Los Angeles en Hongkong maakte

oprichter Andrew Olah vorig jaar bekend Amsterdam de beste locatie te vinden voor de Europese versie van Kingpins. De beursorganisator ging daarvoor de samenwerking aan met HNTK Fashion recruitment & consultancy en House of Denim.

In

tegenstelling tot het Blueprint platform van de Modefabriek exposeren op Kingpins geen kledingmerken, maar textielfabrikanten, vezelspecialisten, denimververijen en knopenfabrikanten uit onder andere de Verenigde Staten, Japan, China, Turkije, Pakistan en Spanje. Op de invite only-beurs, die plaatsvindt in de Gashouder in Amsterdam, presenteren zij op 7 en 8 mei de nieuwste deniminnovaties. Zo laat de Italiaanse wassingexpert Carmon Chemicals jeans zien die gekleurd zijn met milieuvriendelijkere verftechnieken. Invista, het Amerikaanse moederbedrijf van Lycra, presenteert performance denim; jeans die je huid verzorgen of je benen warm houden in de winter.

Een half uur na de opening wordt de eerste order al geschreven

Hoewel de beurs pas krap een half uur open is, schrijft een verkoper van Invista al zijn eerste order. En dat lijkt nog maar het begin, als we global marketing director Jean Hegedus mogen geloven. “Het aantal RSVP's was veelbelovend en vandaag en morgen hebben we afspraken ingepland met een aantal belangrijke klanten,” aldus Hegedus.

Invista was meteen enthousiast toen oprichter Andrew Olah aankondigde een Europese editie van Kingpins in Amsterdam te lanceren. Hegedus: “Amsterdam is echt de denimhoofdstad. Ik merkte direct toen ik in Nederland aankwam hoe zeer spijkergoed hier leeft. Iedereen op straat draagt jeans! Daarom vind ik Amsterdam de perfecte plek voor de Europese editie van Kingpins.”

Ook Barbara Gnutti, exportmanager van de Italiaanse jeansfabrikant ITV Denim die voorheen showde op Bread & Butter in Berlijn, zei meteen ‘ja’ toen ze werd uitgenodigd voor de Amsterdamse versie. “We werken met veel grote Europese merken als Diesel, Replay, Guess, Armani en Trussardi samen, maar een Europese denimbeurs ontbrak nog.”

Kingpings Amsterdam lijkt op de eerste dag aan de hoge verwachtingen te voldoen. Veel exposanten en bezoekers zijn vol lof over de locatie: de karakteristieke Gashouder op het Westergasterrein. De industriële gietijzeren plafondconstructie past bij het rauwe rock 'n roll-imago van denim. De stands zijn in een cirkel opgesteld langs de muren van de voormalige voorraadtank. In het midden van de ruimte is een bar ingericht en staan werktafels waar studenten van de Jeanschool aan het werk zijn. Met hippe, retro meubels en minimalistische kledingrekken ziet de beurs er gelikt uit.

Klein, maar fijn, zo omschrijven bezoekers Kingpins Amsterdam

Anna Galbany, ontwerpster bij Mango, omschrijft de denimbeurs als ‘klein maar fijn’. Ze vindt het prettig dat Kingpins, in tegenstelling tot Denim by Primière Vision, in Parijs een stuk overzichtelijker is. Shirin Schramm, ontwerpster bij Marc Cain, is ook zichtbaar onder de indruk van de showlocatie. Hoewel Schramm twijfelde of ze wel moest gaan, is de ontwerpster blij dat ze toch is gekomen. “Mei is een heel drukke periode voor ons. Eigenlijk is het nog te vroeg om na te denken over winterstoffen, omdat we nog volop met de zomercollectie bezig zijn," legt ze uit. "Maar anderzijds kan het ook een voordeel zijn dat we nu alvast een deel van onze leveranciers hebben gesproken. Dan weten we tijdens de vervolgafspraken in juli al beter wat we willen.”

Olaf Nierfeld, vertegenwoordiger van denimfabrikant Lanificio Europa, noemt de timing een minpunt. “Onze klanten zijn nu nog volop met de samples voor de zomer bezig en hebben nog geen tijd om na te denken over de wintercollectie.” Hoewel hij de Gashouder een ‘waanzinnige’ locatie vindt, vindt hij het ook een tegenvaller dat er geen daglicht is op de beursvloer. Hij vreest dat klanten het verschil tussen de verschillende broeken en wassingen niet goed kunnen inschatten.

Een van de meestbezochte stands is die van Siddiqsons Limited, een denimfabrikant uit Pakistan die gespecialiseerd is in knitted denim. Het bedrijf werkt onder andere voor River Island, New Look, G-Star Raw, H&M, Zara en VF Corporation en produceert maandelijks drie miljoen meter denim. Siddiqsons is niet per se naar Kingpins gekomen om nieuwe klanten aan te trekken, maar vooral om bestaande contacten te onderhouden. “Het spreekt voor zich dat we openstaan voor nieuwe klanten, maar Kingpins is vooral een mooie gelegenheid om de band met onze huidige afnemers te onderhouden en nog eens te laten zien wat we als bedrijf in huis hebben.”

Veel bekijks trekt ook Wellfit Products, een Chinese jeansknopenproducent die gevestigd is in Hongkong. Het bedrijf werkt al in opdracht van Michael Kors, Hugo Boss en S.Oliver en wil verder uitbreiden in Europa. Halverwege de dag haalt general manager Calvin Wong drie kaartjes uit zijn zak van potentiële nieuwe klanten, waaronder een van het jonge jeansmerk Tigerhill. “Ik merk nu al dat Kingpins enorm veel mogelijkheden voor Wellfit biedt," aldus Wong.

Donderdag 8 mei vindt de tweede dag van Kingpins plaats.

AMSTERDAM DENIM DAYS
hntk
House of Denim
jeanschool
Kingpins