Angelique Westerhof over het eerste Fashion Symposium

De modesector lijkt moeite te hebben met nieuwe consumentenbehoeften, technologische ontwikkelingen en de groeiende polariteit tussen fast fashion en slow fashion. De Dutch Fashion Foundation wil dat alle lagen uit de branche daarover met elkaar gaan nadenken. Donderdag 4 december vindt daarom

het 2014 Fashion Symposium plaats. Op het programma staan nationale en internationale sprekers. FashionUnited.nl spreekt met Angelique Westerhof, directeur van de Dutch Fashion Foundation.

Waarom heeft de Dutch Fashion Foundation besloten een symposium te organiseren?
Angelique Westerhof over het eerste Fashion Symposium"Bestaande modellen in de modebranche werken niet meer. Het is duidelijk dat we nieuwe paden moeten bewandelen. De sector moet ketenbreed gaan samenwerken en nadenken over thema's als fast fashion, duurzaamheid, veranderend consumentengedrag, open source communicatie en online retail. Wij willen de branche met inspiratie in beweging zetten. Bijzonder aan het symposium is dat designers een stem hebben. We geloven namelijk dat de vernieuwende kracht uit creativiteit komt.”

De Dutch Fashion Foundation verlegt met het symposium de focus van presentatie van Nederlandse mode naar reflectie op Nederlandse mode. Waarom is dit het juiste moment om te reflecteren op Nederlandse mode?
"Het is dit jaar precies twintig jaar geleden dat Le Cri Néerlandais werd opgericht. Dat was eigenlijk het eerste collectief - met Viktor & Rolf, Lucas Ossendrijver, Pascale Gatzen, Marcel Verheijen en Saskia van Drimmelen - dat zich internationaal presenteerde. Dit collectief heeft de Nederlandse contemporaine modewereld gedefinieerd en aangejaagd. In twintig jaar is er zo veel gebeurd in de Nederlandse modebranche. We hebben nu de Modefabriek, Amsterdam Fashion Week, de Mode Biënnale, internationale modetijdschriften als Vogue en de PC Hooftstraat is veel internationaler.

Juist nu is het moment om scherp te zijn. Hoe kan de Nederlandse modesector zich blijven ontwikkelen om ook in de toekomst succesvol te zijn, niet geïsoleerd te raken en een interessant discipline te blijven? Het gaat vooral om de verhouding van Nederlandse mode ten opzichte van het buitenland. De sector met contemporary fashion is in Nederland nog jong. Het hebben van een modehistorie zoals bijvoorbeeld Frankrijk en Italie hebben, is niet alleen maar zaligmakend en kan zelfs innovaties tegenwerken. De Nederlandse modebranche kan zijn eigen toekomst creëren en snel, behendig en wendbaar zijn als modeland."

Hoe lang zijn jullie bezig geweest om het symposium te organiseren?
"Nou, het is al wel twee jaar geleden dat we begonnen met lobby'en. Het heeft lang geduurd voor we de financiële middelen bij elkaar hadden."

Angelique Westerhof over het eerste Fashion SymposiumDe Dutch Fashion Foundation wil dat alle lagen uit de modebranche op het symposium met elkaar in contact komen, van docenten tot journalisten, ontwerpers en studenten. Hoe willen jullie dat bewerkstelligen?
"We hebben één zaal met een druk programma. Ontwerpers komen veel aan het woord. Er zijn performances van Bas Kosters en ‘Sauce Hollandaise Collective' van modemerken Maison The Faux, MaryMe-JimmyPaul and Schueler De Waal. Modestudenten krijgen gratis toegang als ze een goede vraag hebben die ze kunnen stellen tijdens het symposium. "

Wat is volgens jou het hoogtepunt van de dag?
"Dat is heel heel moeilijk, want we hebben het programma met zorg samengesteld. Als je weinig tijd hebt en niet de hele dag kunt komen, kun je voor jezelf een blok selecteren dat je het interessantst vindt. Zo hebben we bijvoorbeeld een onderdeel met ontwerpers van verschillende generaties, een onderdeel over fast fashion en slow fashion van Pascale Gatzen van de Parsons modeacademie in New York en Claudia Banz uit Berlijn, en een deel met inspirerende succescases. Bijzonder is ook dat Floriane de Saint Pierre van Floriane de Saint Pierre & Associes komt spreken. Zij spreekt bijna nooit in het openbaar. En de uitreiking van het Cultuurfonds Mode Stipendium mogen we ook niet vergeten. Het is toch ongelooflijk dat een anonieme mecenas 50.000 euro investeert in een ontwerper of merk."

Waar is de Dutch Fashion Foundation nog meer mee bezig?
"In januari organiseren we weer Dutch Touch Fashion & Photography in Hotel Savoy in Florence tijdens modebeurs Pitti, in samenwerking met de Nederlandse ambassade in Rome en tien prachtige labels. We zoeken ook nog een krachtige partner voor de Dutch Fashion Awards. Dat is een heel kostbaar project, maar het zou fantastisch zijn als de prijs terug zou kunnen komen."

Yasmine Esser

Foto's: Dutch Touch Florence

 

Gerelateerd

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN