• Home
  • V1
  • Leads
  • Anna Dello Russo ontwerpt accessoirescollectie voor H&M

Anna Dello Russo ontwerpt accessoirescollectie voor H&M

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Leads

De Zweedse retailer H&M heeft mode-icoon Anna Dello Russo gestrikt voor een accessoirescollectie. De Fashion Director van de Japanse Vogue heeft sieraden, zonnebrillen, schoenen, tassen en een trolleykoffer

ontworpen in haar kenmerkende extravagante en glamoureuze stijl. Het resultaat is een overheersend goudkleurige collectie bewerkt met ornamenten, strasssteentjes en felle kleuren als turkoois, geel en groen. Voor de vorm van de ontwerpen liet Dello Russo zich inspireren door het dierenrijk. Ringen en armbanden krioelen als een slang om armen en vingers heen en zonnebrillen en clutches zijn afgemaakt met glinsterende krokodillen.

De retailer is met Dello Russo in zee gegaan vanwege haar unieke gevoel voor stijl. “Behalve dat Anna een echte mode-icoon is, heeft ze een fantastische kijk op fashion en een uitgesproken smaak. Ze heeft een extravagante serie accessoires samengesteld die de klanten van H&M en iedereen die gek is op mode, helemaal in vervoering zal brengen. De collectie is een feest van overdaad, fantasie en versiering," aldus Margareta van den Bosch, creatief adviseur van H&M, in een verklaring.

De Vogue-coryfee zelf voelt zich vereerd dat H&M haar heeft gevraagd voor een samenwerking. “Ik ben enorm enthousiast over deze samenwerking: dit is de eerste keer dat H&M een Fashion Director in een bijzonder project betrekt. Dit is het teken dat er een belangrijke evolutie in de modewereld plaatsvindt, en ik ben opgewonden en vereerd dat ik gekozen ben om het spits af te bijten. Ik wilde bijzondere accessoires ontwerpen die nergens anders te vinden zijn. Als stylist weet ik dat accessoires essentieel zijn en elke outfit een persoonlijke touch geven. Met deze items kan iedereen een doodgewone dag veranderen in een fantastische fashion-dag”, aldus Dello Russo.

De samenwerking met het hedendaagse mode-icoon is een strategische keus van H&M. Dello Russo heeft door haar flamboyante outfits een cultstatus verkregen in de internationale bloggerswereld. Tijdens de Fashion Weeks in modehoofdsteden Parijs, Londen, New York en Milaan wordt ze veelvuldig gefotografeerd door streetstyle bloggers, waarna haar outfits heel de wereld over gaan via internet. Al vele malen eerder bewees Dello Russo een trendmagneet te zijn. Toen het stijlicoon door streetstyle fotograaf Scott Schuman van The Sartorialist werd vastgelegd in een jurk met grafische prints van de toen nog onbekende Britse ontwerpster Mary Katrantzou, werden er binnen een mum van tijd vijfentwintig verkocht.

Dello Russo startte haar carrière bij Vogue Italia, waar ze als stylist werkte met fotografen als Helmut Newton, Michel Comte, Walter Chin. Vervolgens werd ze ingelijfd als hoofdredacteur van L’Uomo Vogue. Nu werkt ze als Fashion Director at Large en creatief consultant bij Vogue Japan en voor haar eigen blog Annadellorusso.com.

De Zweedse modeketen H&M werkt twee keer per jaar samen met een bekend modehuis, maar dit is de eerste keer het bedrijf de samenwerking aangaat met een moderedacteur van een tijdschrift. Eerder sloeg het modebedrijf wel al de handen ineen met blogger Elin Kling en de kostuumontwerpster Trish Summerville voor een collectie geïnspireerd op de film The Dragon Tattoo.

Anna Dello Russo for H&M ligt vanaf 4 oktober 2012 in de winkels wanneer de internationale Fashion Weeks in volle gang zijn. De collectie is verkrijgbaar in 140 geselecteerde winkels wereldwijd en via de webshop van H&M.

Foto's: Magnus Magnusson

Anna Dello Russo
H&M
Hennes Mauritz