• Home
  • V1
  • Leads
  • Anna Vie: Modemerk van een blouseverslaafde

Anna Vie: Modemerk van een blouseverslaafde

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more
Leads

Het begon als een grap. "Op een dag ga ik mijn eigen label beginnen met blouses," zei Judith Pronk tijdens haar werk als visagist. Maar thuis, achter de laptop, leek het een openbaring. "Bijna spiritueel, alsof er twee klepjes in mijn hoofd open gingen. Ik wist dat ik dit moest doen."

Vanaf kinds af aan was Judith Pronk al bezeten door blouses. Ze droeg ze onder haar tuinpakje of met een rok. Haar verzameling begon toen ze twee zijden exemplaren van haar moeder vond. "Ze had ze gekocht toen we in Frankrijk woonden, ik was toen nog klein. Ze zijn inmiddels dertig jaar oud, maar ik draag ze nog steeds."

Nadat Pronk haar roeping had gevonden - "Ik weet de datum nog: 24 juni 2012" - schreef ze een businessplan, volgde een cursus bij de Kamer van Koophandel en vond investeerders. "Door mijn werk als visagist heb ik een groot netwerk in de modebranche. Van veel mensen kreeg ik tips. Anderen boden aan te helpen met de pr en fotografie. Normaal kost een shoot voor een lookbook tussen de 8000 en 10.000 euro. Nu kostte het me een lekkere lunch en veel liefde, of een blousje."

Anderhalf jaar later, in september 2013, lanceerde Pronk haar eigen modelabel: Anna Vie. "Anderhalf jaar is natuurlijk niet lang, maar ik ben heel ongeduldig," lacht de onderneemster. Het lastigste aan het opzetten van een eigen merk bleek de productie. "Een bedrijf heeft me geholpen om de eerste collectie te produceren in China. Ik dacht: perfect, want zijde komt uit China. Maar ik werd gek van de Chinezen. Ten eerste door het tijdsverschil. Als je een vraag hebt, duurt het een dag voor je een antwoord krijgt. Ten tweede doen de mensen daar slechts wat je vraagt, ze denken niet na. Zo bleek dat de blouses de verkeerde knopen hadden gekregen, omdat de juiste knopen niet verkrijgbaar waren op de markt, die dag. Omdat iemand de opdracht had gekregen op die dag knopen te kopen, ging hij niet de volgende dag kijken of de juiste materialen dan wel op voorraad waren. Ik kreeg bijna een paniekaanval. Nu doe ik dus alles zelf en wordt Anna Vie in Nederland geproduceerd."

Blousesfetisj leidt tot modemerk

De vrouwelijke doch stoere zijden blouses van Anna Vie liggen momenteel in vier boetieks. Ook wordt de collectie via de webshop van het merk verkocht. "Het is niet zo dat ik iedere dag vijf bestellingen binnenkrijg via de webshop, maar ik mag niet klagen. Een persoonlijk hoogtepunt was toen Martien Mellema, creatief directeur van Vogue, een blouse van Anna Vie had gebruikt in een modereportage. Waanzinnig, al heb ik er geen blouse extra door verkocht. Ik denk dat Anna Vie het beste tot haar recht komt in boetieks. Daar kunnen consumenten passen en de glans zien. Zodra het licht op de stof schijnt, ben je verkocht."

Pronk zou het aantal verkooppunten voor Anna Vie graag willen uitbreiden, maar een doelstelling heeft ze nog niet. Ze heeft inmiddels wel een agent op freelancebasis, al doet ze het rustig aan. "Als mensen zeggen: 'Moet je niet een stand op de Modefabriek?' krijg ik het benauwd. Ik heb daar helemaal geen geld voor. Bovendien wil ik eerst alles goed geregeld hebben in het bedrijf, anders loopt alles in de soep."

Dit jaar wil Pronk Anna Vie uitbreiden met blouses van ecologisch katoen. Volgend jaar zomer hoopt ze tunieken en jurken aan het assortiment te kunnen toevoegen. "Soms moet ik van mezelf even op de rem trappen. Ik heb nog zoveel ideeën."

Yasmine Esser

Anna Vie
judith pronk