Antwerpse Gallery2020: ‘Je moet gewoon aanwezig zijn’
bezig met laden...
Het
Antwerp Fashion Agents - een organisatie waarin verschillende agentschappen zich hebben verenigd - houdt, naast deelname aan Gallery2020, sinds 2009 twee maal per jaar Opendeurdagen om mode in Antwerpen te promoten. Ondanks de ‘alternatieve beurs’ is agentschap FashionClub70 aanwezig op de beursvloer. “Ja, het is rustig. Maar als Antwerpse agent moet je hier gewoon aanwezig zijn.” Bieke Broothaers, senior sales exceutive bij FashionClub70, toont het merk Manila Grace. Het merk heeft naast een denimlijn, ook exclusievere items, zoals een zwarte jurk vol met veiligheidsspelden. Bijzonder aan het Italiaanse merk, is volgens Broothaers dat het merk voor 95 procent in Italië geproduceerd wordt. “En het spreekt een breed publiek aan.”
Armand Gelkopf van agentschap Intens toont op de beurs onder andere de nieuwste collectie van de Nederlandse schoenenkoning Jan Jansen. De agent noemt het merk met momenteel vijf verkooppunten in België, ‘niet echt Belgisch’. Gelkopf : “In het verleden had Jan Jansen een winkel in België, maar dat liep slecht af.” Toch durfde hij het aan. “Ik ben nu eenmaal specialist in het verkopen van bijzondere schoenen,” zegt hij. Bovendien ziet hij wel ruimte voor vijfentwintig verkooppunten.
Waarom het zo rustig is op de Antwerpse beurs? Volgens Gelkopf ligt het niet aan Gallery2020. “Er zijn gewoon te veel beurzen, het is overal rustig. Bread & Butter in Berlijn is dood en van de Modefabriek ben ik ook geen fan. In Amsterdam zijn ze niet selectief genoeg met de bezoekers, ze laten iedereen binnen, van scholieren tot het nichtje van de kapper van een belangrijk persoon. Het gaat hen niets aan wat de inkoopprijzen zijn.”