Apple Watch markeert Apple’s komst in de mode-industrie
bezig met laden...
Apple presenteerde in Cupertino de twee nieuwste iPhones (de iPhone 6 en de iPhone 6 Plus), het Apple-pay betaalsysteem en het allernieuwste product: de Apple Watch.
Apple voegt modeprofessionals toe aan designteam
Naast baanbrekende technologie heeft Apple al in een vroeg stadium de samenwerking gezocht met de mode-industrie, want bij het ontwerp lag de nadruk op een horloge dat ‘zowel stijlvol als smaakvol is’. Voor de ontwerp van de Apple Watch huurde Apple voormalig Yves Saint Laurent chief Paul Deneve in als vicepresident special projects en voormalig Burberry chief executive officer Angela Ahrendts als senior vicepresident detailhandel. Tevens werd ontwerper Marc Newson van G-Star onlangs toegevoegd aan het team van hoofdontwerper Jony Ive. "We dachten niet alleen aan de functie, maar ook aan hoe de Apple Watch het eruit moest gaan zien," zei Cook tijdens de presentatie.
Met de komst van het nieuwe smarthorloge zet Apple de eerste stappen richting de mode-industrie, zeggen journalisten. “Het is een kennismaking met de mode; een high-end versie met rosé gouden details, dat de officiële komst van Apple in de mode-industrie markeert”, schrijft Rachel Strugatz op Women’s Wear Daily. “De vraag is of de marketing en merkreputatie van Apple goed genoeg zijn om meer accessoires-gerichte merken als Swatch-groep te verslaan.”
"Apple benadert draagbare technologie op dezelfde manier als een modehuis een accessoirelijn behandelt," zei Ben Thompson, redacteur van Statechery.com. "Ze hebben altijd modieuze producten gemaakt, maar ze vinden het grootste succes in persoonlijke draagbare apparaten. Kijk naar de manier waarop handtassen statement items zijn geworden, en hoe de keuze van een handtas iets vertelt over wie je bent. Ik vermoed dat Apple de draagbare producten op deze manier gaat behandelen, in de hoop om iets net zo succesvols te creëren als een luxe handtas." Modejournalist Suzy Menkes van Vogue International was minder enthousiast. "Vanuit een mode-perspectief ziet het ontwerp er neutraal uit, niet super-stylish of afstotend. Ik kan me voorstellen dat geeks er meer van houden dan modeliefhebbers. Ik weet niet of de modewereld deze smartwatch zal omarmen ebn of de nieuwe generatie die een iPhone heeft een smarthorloge wil."
Apple had voor de lancering voor het eerst een groot aantal modejournalisten en bloggers uitgenodigd, om de eerste draagbare gadget aan het grote publiek te presenteren. “Dit suggereert dat Apple serieus bezig is om voet aan de grond te krijgen in de mode-industrie, terwijl het voorheen alleen aan de zijlijn zat”, zei Lea Goldman, features en special projects director voor Marie Claire, vooraf.
De Apple Watch werkt alleen in combinatie met een iPhone 5, 5s, 5c, 6 of 6 Plus. De smartwatch gaat 349 dollar kosten en zal vanaf volgend jaar al in de winkel verkrijgbaar zijn. Wanneer de Apple Watch in Nederland en België verkrijgbaar is, is nog niet bekend.