Arcadia Group ziet jaarlijkse winst dalen

Het moederbedrijf van Topshop en Topman heeft in het afgelopen jaar een winstdaling van 3 procent geboekt. Dat blijkt uit de gepubliceerde jaarcijfers van de Arcadia Group. Het bedrijfsresultaat van de Arcadia Group daalde in het fiscale jaar (dat eindigde op 30 augustus 2014) tot 189,3

pond (238,5 miljoen euro), ten opzichte van 201,2 miljoen pond (253,5 miljoen euro) vorig jaar. De totale winst voor belastingen kwam uit op 143,1 miljoen pond (180,3 miljoen euro) tegen 148,1 miljoen pond (186,6 miljoen euro) vorig jaar. De omzet steeg licht van 2.706,5 miljoen pond (3.411 miljoen euro), terwijl er vorig jaar een omzet van 2.682,6 miljoen pond (3.380 miljoen euro) werd geboekt. In de eerste tien weken van het jaar daalde de omzet bij gelijkblijvend aantal winkels inclusief BTW onder de 2,1 procent. De Arcadia Group schrijft de daling toe aan ‘ongewoon mild en nat weer’.

Arcadia Group ziet jaarlijkse winst dalenDe onderliggende omzet met gelijkblijvend aantal winkels steeg in het Verenigd Koninkrijk met 0,1 procent. De omzet van e-commerce steeg met 13,4 procent. De totale omzet met gelijkblijvend aantal winkels steeg met 1,6 procent. De retailmarge daalde met 0,6 punten ten opzichte van vorig jaar.

Arcadia Group eigenaar Philip Green laat in een reactie weten: “In het afgelopen jaar hebben we de handel succesvol kunnen voortzetten in Groot-Brittannië, mede dankzij sterke resultaten vanuit Dorothy Perkins en Wallis. We hebben succesvol samengewerkt met onze investeerders Leonard Green & Partners om onze merken Topshop en Topman verder te ontwikkelen, zowel in Groot-Brittannië als op de internationale markt.” Over de internationale expansie zei hij: “In de Verenigde Staten hebben we drie geheel eigen winkels geopend, waarmee het totaal nu uitkomt op zeven. Ook hebben we in de Verenigde Staten onze samenwerking met Nordstrom.com verder ontwikkeld; nu zijn er 52 Topshop concessies en 55 Topman concessies naast Nordstrom. Verder zijn er 55 internationale franchise outlets van Topshop en Topman geopend in het afgelopen jaar.” Er zijn dit jaar 43 nieuwe franchise vestigingen gelanceerd, tevens hebben veel merken een groei geboekt in de groothandelsactiviteiten; zo worden er nu via 10 verschillende internationale websites zaken gedaan, onder andere via Zalando en Shangpin. Toch houdt Green een slag om de arm. “We blijven onze vastgoedportefeuille het aankomende jaar herzien in Groot-Brittannië, aangezien een aantal huurcontracten zal vervallen. In het afgelopen jaar hadden we 64 winkels gesloten en nu staat ons winkelaantal op 2311."

BHS zorgt voor verlies van 21 miljoen pond

Hoewel Green positief is over de behaalde resultaten, daalde de winst wel ten opzichte van vorig jaar. Het verlies in jaarresultaten is voornamelijk toe te schrijven aan kledingketen BHS, dat een verlies leed van 21 miljoen pond (26,4 miljoen euro), ten opzichte van 19,3 miljoen pond (24,3 miljoen) in het jaar daarvoor. Eigenaar Phillip Green laat weten dat het moeilijk is om het tij te keren. “BHS blijft een uitdaging. De groei in e-commerce helpt om de sterke positie in de retailsector te behouden. We gaan door met onze test met drie nieuwe food-winkels in BHS, die laten een positieve handel zien.” Hij kocht de keten in 2000 voor 200 miljoen pond (252 miljoen euro).

Arcadia Group investeert in multichannelstrategie

Green zegt blij te zijn met de ‘sterke kasstroom van 296 miljoen pond (373 miljoen euro) tegen een achtergrond van aanhoudende uitdagende wereldwijde marktomstandigheden’. “De detailhandel blijft snel veranderen, evenals het aantal kanalen waarop de consument producten kan kopen en zich aan ons kan binden, blijven zich ontwikkelen. Dit verhoogt de complexiteit van onze activiteiten en onze vraag naar efficiëntie en snelheid op de markt.” Er is afgelopen jaar 105 miljoen pond in de Arcadia Group geïnvesteerd, en er staat 94,5 miljoen pond klaar voor aankomend jaar. Vorig jaar was dat nog 87 miljoen pond. “We gaan stevig investeren in nieuwe systemen om onze internationale strategie en multichannelstrategie te ontwikkelen. Tevens wordt het hoofdkantoor opgeknapt om onze werknemers een dynamische en creatieve werkomgeving te bieden.”

Voor het komende jaar staan er twee winkelopeningen op de planning in Houston en Atlanta, in het voorjaar van 2015. Daarnaast opent de Arcadia Group in februari de eerste Nederlandse winkel in Amsterdam. Dankzij nieuwe handelsbetrekkingen met Lane Crawford zullen er komende zomer nog twee winkels in Hongkong geopend worden. Onlangs heeft de Arcadia Group een 50/50 joint venture bedrijf aangekondigd, genaamd ‘Parkwood Topshop Athletic’. Dit bedrijf ontwikkelt het wereldwijde streetwear-merk in samenwerking met Beyonce, wat in het najaar van 2015 wordt gelanceerd. Momenteel wordt er druk gezocht naar samenwerkingspartners.

 

Gerelateerd

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN