• Home
  • V1
  • Leads
  • Arcandor worstelt met Karstadt

Arcandor worstelt met Karstadt

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Leads

Warenhuisketen Karstadt blijft een last voor het Duitse retail en toerismeconcern Arcandor. Hoewel Arcandor maatregelen heeft genomen om minder afhankelijk te worden van de retailtak, heeft het bedrijf de winstverwachting voor volgend jaar (2008/2009) naar beneden bijgesteld

van €1,3 miljard naar €1,1 miljard.

Het zijn met name de gestegen kosten vanwege de inflatie en gedaalde consumentenbestedingen die warenhuisketen Karstadt hinderen. Dat blijkt uit de kwartaalcijfers die Arcandor deze week bekendmaakte. In het derde kwartaal van het gebroken boekjaar 2007/2008 is de brutowinst bij de drie divisies (Karstadt, Thomas Cook en Primondo) gedaald tot €52,8 miljoen, tegen €73,1 miljoen over dezelfde periode (april t/m juni) vorig jaar. Karstadt boekte in het derde kwartaal een fors verlies van €51 miljoen, tegen een min van €8 miljoen vorig jaar.

Arcandor blijft echter optimistisch. Volgens directeur Thomas Middelhoff ligt de sleutel tot succes in de verbeterde winstgevendheid van het bedrijf. De bruto winst is over de eerste negen maanden gestegen tot van €204 miljoen, tegen €123 miljoen over dezelfde periode vorig jaar. Dat is een stijging van 250 procent. De omzet van de groep in dezelfde periode kwam uit op €13,5 miljard terwijl die slechts met 1,1 procent is gestegen.

Dit resultaat is vooral te danken aan reisorganisatie Thomas Cook dat in de eerste negen maanden zijn marges wist te verbeteren en goed was voor een bruto winst van €104 miljoen. Voor thuiswinkelketen Primondo, dat het vooral in het buitenland goed doet, werd een bruto winst van €38 miljoen gerapporteerd. De winst bij Karstadt bleef steken op €62 miljoen en is daarmee €85 miljoen lager dan vorig jaar. Arcandor laat de bruto winstverwachting voor het lopende boekjaar staan op €800 miljoen.

 

Foto: Karstadt

 

Arcandor
Karstadt