• Home
  • V1
  • Leads
  • Armedangels op groene expansietour in Nederland

Armedangels op groene expansietour in Nederland

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Leads

Na Duitsland, Zwitserland en Oostenrijk wil het groene kledingmerk Armedangels Nederland veroveren. Deze en volgende week worden de eerste bestellingen afgeleverd bij 25 Nederlandse retailers, volgend seizoen wil CEO Martin Höfeler dat

aantal verdubbelen.

Het
leek zo’n goed plan. Na zijn studie economie besloot de Duitse ondernemer Martin Höfeler een T-shirtmerk op te zetten met als voornaamste doel groeien en winst maken, maar dat vanaf de lancering volledig duurzaam zou zijn.

In realiteit bleek het echter niet zo makkelijk als gedacht. De T-shirts die duurzame fabrikanten aanboden waren allemaal 'te lelijk', 'te groot' of gewoonweg niet goed genoeg. Bovendien kwam hij erachter dat als een fabrikant zich aan de richtlijnen van de Global Organic Textile Standard (GOTS) houdt, de verfhuizen en drukkerijen er alsnog heel andere regels op na kunnen houden.

Omdat geen van alle T-shirt fabrikanten aan zijn eisen voldeed, besloten Höfeler en zijn team om zelf T-shirts te produceren. Inmiddels kan hij met trots stellen dat de complete productieketen van Armedangels groen is. Alle leveranciers zijn GOTS gecertificeerd en twee keer per jaar worden de fabrieken bezocht om goede arbeidsomstandigheden te garanderen.

Ook zijn andere doel heeft hij behaald. Vijf jaar na de oprichting is Armedangels uitgegroeid tot een van de meest succesvolle duurzame merken met 400 verkooppunten in drie landen en een goedlopende webshop. Uitbreiding in Nederland ziet Höfeler dan ook als een logische stap.

“Nederland staat erg open voor duurzame merken,” legt de CEO uit. “Ik heb het gevoel dat de markt in begint te zien dat het niet alleen belangrijk is dat de kleding er goed uitziet, maar ook dat het goed geproduceerd is. Bovendien is Nederland goed bereikbaar voor ons,” aldus Höfeler.

De doelgroep van Armedangels bestaat uit mannen en vrouwen tussen de 25 en 40 jaar. Ouder dan wat je zou verwachten als je naar de website kijkt, beaamt Höfeler. “Daar is een logische verklaring voor. Als mensen ouder worden, raken ze meer betrokken bij wat er in de wereld gebeurd. Als ze eenmaal hun eigen geld verdienen, kunnen ze ook meer besteden aan merken die op een goede manier produceren. Wij kunnen nu eenmaal niet zulke lage prijzen hanteren zoals H&M. Als duurzaam bedrijf is dat onmogelijk,” aldus Höfeler.

Voor Armedangels is het ontwerp net zo belangrijk als duurzaamheid
De reden achter het succes van Armedangels is volgens Höfeler dat het ontwerp net zo belangrijk is als duurzaamheid. “Zo’n veertig jaar geleden was er in Duitsland een soortgelijke beweging aan de gang. Mode kun je het niet echt noemen: het was niet alleen duurzaam, het zag er ook zo uit. Omdat mensen er goed uit willen zien, is voor ons het ontwerp net zo belangrijk als duurzaamheid. We hebben dan ook klanten die Armedangels kopen zonder dat ze er erg in hebben dat we een groen merk zijn.”

Armedangels