Aziatisch design verovert Parijs
bezig met laden...
Terwijl de Fashion Week in volle gang was, liet het merk Uniqlo op 1 oktober zijn nieuwe vlaggenschip te water. Volgens de directie stonden er een uur voor de opening al achtohonderd mensen in de rij. Ter gelegenheid van de introductie in Parijs wijdde Uniqlo een serie T-shirts aan een aantal grote Franse merken: van de Renault 5 tot aan de krant 'Le Monde'. Maar het beste bewijs van zijn liefde levert het merk door Parijs te kiezen voor de wereldwijde lancering van zijn 150 stuks tellende kledinglijn, ontworpen door Jil Sander.
Andere parels van de Aziatische mode die internationaal op doorbreken staan zijn het label van de Italiaans-Japanse Giuliano Fujiwara en het hoogwaardige sportschoenenmerk Spingle Move. De eerste, sinds 2005 aangestuurd door de Japanse stylist Masataka Matsumura, heeft steeds meer succes in Frankrijk met mode die Japans design combineert met het beste wat de Italiaanse ambachtelijke kunst te bieden heeft. De toonaangevende stukken van de herencollectie, zoals de Fujiwarabroek met laaghangend kruis, zijn nu verkrijgbaar in twee Parijse boetieks (Spirito Divino en Planisphère).
In de grote steden in China is de verkoop van modeartikelen in de afgelopen vijf jaar verdrievoudigd. Azië is dan ook het nieuwe export-eldorado voor de luxere Franse merken. Hermès heeft onlangs een nieuwe winkel geopend in Taipei en heeft plannen voor een volgende opening in Macao aan het einde van dit jaar. In augustus opende LVMH in Singapore de grootste Louis Vuittonwinkel van Zuidoost-Azië.
Op 19 en 20 oktober zal Lingerie Française, het prestigieuze samenwerkingsverband voor internationale promotie, deelnemen aan de Shanghai Mode Lingerie: daar zullen de merken Chantelle, Passionata, Gerbe, Aubade, Lise Charmel en Simone Perele aanwezig zijn.
De enige schaduw in dit panorama over de opkomst van de Aziatische ontwerpers: het Japanse modehuis Yohji Yamamoto, opgericht in 1972, is door het federale hof van Tokio onder surseance van betaling gesteld.