• Home
  • V1
  • Leads
  • Beekwilder kiest etalages met stopkracht

Beekwilder kiest etalages met stopkracht

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more
Leads

Wie heeft er de mooiste etalage van het land? Daar draaide het op 24 maart om bij Frans Beekwilder BV. Onder de noemer 'Uitpakken is inpakken' hield de onderneming in haar eigen, enorme bedrijfspand in Amsterdam voor de vierde keer op rij

de verkiezing van 'Etalage van het jaar'. Het bedrijf, gespecialiseerd in etalagedecoratie en displaymaterialen, meent dat een zorgvuldig ingerichte etalage essentieel is voor winkeliers: het is immers het eerste wat een klant ziet, nog voordat hij of zij de winkel binnenkomt, en daarom de eerste stap in het verleiden van de klant. Elsemieke Beekwilder, creatief directeur van Beekwilder, omschreef het zelf als de zogenaamde 'stopkracht': zorgt de etalage ervoor dat je even je pas inhoudt?

Een strenge voorselectie had uit meer dan vierhonderd deelnemers de 24 allermooiste etalages van 2010 geselecteerd. Tot de kanshebbers behoorden Pepe Jeans en H&M, maar ook Douma Design voor Tip de Bruijn en Oil & Vinegar. De lastige taak de uiteindelijke beslissing te nemen viel toe aan een vakkundige jury van drie. Deze bestond uit Annemarie van Gaal, uitgeefster van onder meer AM Magazine, de getalenteerde stylist en juryvoorzitter Willem Hans Beens, bekend van Eigen Huis & Tuin, en de winnaar van vorig jaar: Dennis Wiegerinck van de Amsterdamse studio Atelier 25. Naast de officiële prijs was er ook een publieksprijs te winnen, waarvoor op internet gestemd kon worden.

Voordat de uitreiking van start ging, werden de gasten eerst getrakteerd op een inspirerende presentatie van Annemarie van Gaal. Zij leerde ons 'out-of-the-box' denken: “concentreer je niet op 'labels' en strakke regels, maar verplaats je in wat de consument wil zien.”

Tijd voor het moment suprême: de uitreiking. De jonge Brit William Kempton won de publieksprijs, met zijn shabby-chique etalage voor Ralph Lauren. Hij vertelde dat hij zich bij het ontwerp had laten inspireren door de jaren vijftig en de Depressie: “That's why we used the faded wallpaper and everything, to make it look like a dilapidated building.” De dames van WE, die de derde prijs (die ze overigens deelden met het team van Zara) ontvingen voor hun etalage waarin een paard door het raam stapt, wilden de voorbijgangers verrassen. En dat is gelukt, want blijkbaar hielden ze er zelfs de politiepaarden mee voor de gek: “Die kwamen af en toe even snuffelen.” Rinsma Fashion Plaza kreeg de tweede prijs, waarbij de jury erop wees hoe goed de ontwerpster de doelgroep had aangevoeld: “De positie van de mannequins straalt precies uit wat de klant wil. De consument wil gewoon one of the girls zijn.”

De grote winnares van de avond was Inge Koenen, die met haar etalage voor een lijstenmakerij annex galerie vakmanschap en kunst combineerde en volgens Beens echt zorgde voor 'een driedimensionale experience'. Zoals Elsemieke Beekwilder al aan het begin van de middag zei: 'Door uitpakken kun je een klant inpakken'. 

Foto: Etalage We

Beekwilder
etalage