• Home
  • V1
  • Leads
  • Bekendmaking finalisten Green Fashion Competition

Bekendmaking finalisten Green Fashion Competition

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Leads

Van de 180 deelnemers aan de groene modewedstrijd van de Amsterdam International Fashion Week en het Ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie, kregen 8 finalisten een cheque uitgereikt van 1250 euro.

De finalisten, waaronder de Nederlandse ontwerpster Kim Bakker, van het label Non by Kim, zullen tijdens de de Amsterdamse Fashionweek in januari horen, wie van hen 25.000 euro heeft gewonnen.

In het Amsterdamse restaurant George Deli U.S.A aan de Utrechtsestraat, maakten de juryleden van de Green Fashion Competition de finalisten van de internationale wedstrijd bekend. Tot de jury, bestaande uit voormalig directeur van Kuyichi Tony Tonnaer, modejournalist Georgette Koning , Manolo Marquez van ABN Amro, Wijnand Broer van Crem een bureau dat gespecialiseerd is in duurzame ontwikkelingsprojecten , Paul Vetter van het ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie en model Lonneke Engel, die niet aanwezig was , het verlossende woord gaf, konden de genomineerde modeontwerpers hun zenuwen temperen met sandwiches.

Behoud
van biodiversiteit, de commercialiteit van de ontwerpen, maatschappelijk verantwoord ondernemern, de winstbaarheid, innovativiteit en het niveau design, waren cruciaal voor de juryleden. “Fast fashion is net als fast food,” zei trendwatcher van het jaar Annemarie Commandeur in haar toespraak over mode in de toekomst. “Het is verslavend en niet duurzaam.”

Bright Young Things, Elsien Gringhuis, Farrow & Tan, Gomes Esser Design, Nôn by Kim, Oat shoes, Viral en Winde Rienstra kregen uiteindelijk de cheque van 1250 euro uitgereikt. Hoewel de wedstrijd internationaal is, komen de meeste finalisten uit Nederland. Een van de buitenlandse finalisten is het label Bright Young Things van ontwerper Eliza Starbuck. Eerder werkte ze voor J Crew, Club Monaco en Coach, nu is ze overtuigd dat kleding lokaal moet worden geproduceerd.

Tijdens de finaleshow, gedurende de Amsterdam International Fashionweek in januari, presenteren de finalisten twee outfits, die hun modeondernemingen vertegenwoordigen. Ook leveren zij de definitieve versie van een businessplan in, waarin ze uitleggen hoe hun onderneming bijdraagt aan het behoud van de biodiversiteit. De hoofdprijs bedraagt 25.000 euro. Daarnaast mag de winnaar een catwalkshow geven tijdens de volgende Fashion Week.

Paul Vetter van het ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie, gaf aan dat de overheid ook volgend jaar de Green Fashion Competition weer zal steunen. Dit jaar is de internationale wedstrijd om modetalent van de toekomst te vinden, voor het eerst uitgezet.

Green Fashion Competition