De verhuizing terug naar München lijkt modebeurs Jam geen goed te hebben gedaan. De zevende editie van Jam op 18 en 19 juli jl. heeft met zo'n 80 deelnemers -waaronder Firetrap, Freeman T. Porter en Geisha Jeans- slechts 1200 bezoekersgetrokken. Dat meldt Sportswear International. Met de terugkeer naar München gaf de organisatie gehoor aan de roep van fabrikanten en retailers in Zuid-Duitsland die sinds het vertrek van Jam geen beursplatform meer hadden. "Berlijn was geen succes voor ons," zegt marketing directeur Günther Sommer. "De terugkeer naar München leek ons logisch en ook onze exposanten wilden dat graag. Dat maakt het moeilijk te begrijpen waarom retailers die mogelijkheid nu niet aangegrepen hebben."
De middensegmentsbeurs voor denim en streetwear heeft nogal wat omzwervingen achter de rug. Jam begon in 2007 als Jeans Affair Munich in München, verhuisde in 2008 naar Keulen en in januari 2010 naar Berlijn, om deze zomer dus weer terug te keren naar München waar het allemaal begon.
De eerste verhuizing naar Keulen twee jaar geleden werd ingegeven door de sterke groei van de beurs, het aantal deelnemers en bezoekers steeg de eerste seizoenen explosief. Bij de eerste januari-editie in Keulen in 2009 trok Jam 10.700 bezoekers. Sindsdien gaat het bergafwaards; afgelopen januari trok Jam in Berlijn 6400 bezoekers.
In de Duitse media worden verschillende oorzaken aangegeven voor de teruggelopen belangstelling voor Jam. Zo was de timing, kort na alle beurzen en modeweek in Berlijn, niet ideaal. Hoewel veel later met het oog op de orders ook niet handig zou zijn. Verder zijn de aanhoudende economische malaise en de terugkeer van jeansbeurs Bread & Butter naar Duitsland vorig jaar, van invloed geweest. De organisatie ziet nog mogelijkheden. Sommer: "De vraag naar een platform voor commerciële merken blijft bestaan. Dus we gaan gewoon door met Jam."