• Home
  • V1
  • Leads
  • Beleven is belangrijker dan shoppen

Beleven is belangrijker dan shoppen

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Leads

Je zou het kunnen omschrijven als warenhuis, maar toch is dat het niet. Concept stores zijn winkels met verschillende soorten producten als boeken, kleding en servies, waarbij de eigenaren een persoonlijk tintje geven aan de winkel. Iedere concept store is

anders, allemaal zijn ze uniek. Deze week: ontwerper Nicolas Block van Concept Fashion Stores.

Een klein

stadscentrum met een slagerij, bibliotheek, bioscoop en een coffeeshop. Dat is wat het lijkt. Maar niets is minder waar. Tussen de koelelementen van de slagerij hangen geen hammen, maar kalfsleren tassen. In de bibliotheek is er niets te lezen, maar worden spijkerbroeken verkocht. De bioscoop? Ook die is niet helemaal normaal. Naast de films die gedraaid worden is ook mannenkleding te koop. Toch zijn gewone winkels wel aanwezig; vijftien bakstenen huisjes inclusief brievenbus en huisnummer met mini versies van onder andere een G-Star, Scotch en Soda en Tommy Hilfiger winkel. Om het stadsgevoel compleet te maken is er ook een supermarkt met in de rekken ondergoed en sokken. De producten kun je afrekenen aan kassa’s, mét lopende band. De gedachte achter deze stad-in-stad? De belevenis van een retailpark, maar nog wel met wat te ontdekken.”

Waarom zijn jullie begonnen met de conceptstore?
“Concept Fashion Group is een groep die door heel België concept stores realiseert. Wat wij doen is winkels aanpassen aan de stad waar ze gevestigd zijn. Want wat mij opvalt is dat er overal dezelfde winkels zijn. De Zara in Barcelona en Rome maakt geen verschil qua inrichting. Ik geloof niet in een uniforme inrichting van winkels over de hele wereld. Want je moet, wil je je kunnen onderscheiden, klanten een belevenis geven, waar ze terug komen. En daarom passen wij de concept stores hier in België aan op de stad. In Brussel hebben we de nieuwste ontwikkeld. Dit is een winkel van 1.500 vierkante meter die eruit ziet als een stad, maar dan wel indoor. Dit is gemaakt volgens het principe van een retailpark, maar dan met de charme en de ontdekkingstocht bij onbekende winkeltjes zoals dat is in Le Marais in Parijs. Want hier in Brussel zijn er veel dezelfde winkels, ook van de merken die wij verkopen. Op deze manier zijn we onderscheidend, doordat achter elke deur iets nieuws schuilt. Dit vinden klanten fascinerend.”

Is het een

reactie op de toenemende populariteit van online shoppen, wat vaak alleen gebeurt?
“Winkels moeten meer brengen dan alleen rudimentair een product verkopen, want dat kan ook online. Er moet een beleving bij zitten. Ik wil met deze winkels het omgekeerde van een webshop laten zien. Dus betere service, en een winkel waar je kunt blijven hangen en ronddwalen. Klanten komen hier dan ook niet alleen voor nieuwe kleding, maar soms ook gewoon om even rond te kijken of koffie te drinken.“

Is er een relatie tussen de winkel en de crisis?
“Door de crisis zijn mensen terug op zoek naar echtheid, een verhaal achter merken en producten die ze kopen. Op deze manier wordt de winkel zelf ook een reden om hier te gaan winkelen. Want op internet zijn producten dan wel vaak goedkoper, maar daar is minder service en beleving, wat hier wel geboden wordt.”

Productgroepen die verkocht worden: Schoenen, tassen, kleding, accessoires, koffie, op maat gemaakte broeken.
Uniek aan de winkel is: Het is een mini-stad, inclusief bomen, terras en bibliotheek.
Adres: Bergensesteenweg 65a, Leeuw-Saint-Pierre (bij Brussel).

Dit was de laatste aflevering van deze rubriek.
Concept Fashion Store
CONCEPT STORES