Bellissima gaat op de ecologische toer
bezig met laden...
Bellissima
Omdat de financiële positie van het bedrijf zwak was, zochten de aandeelhouders naar een nieuwe partner. Dat werd Vanad, dat in 2009 60 procent van de aandelen verkreeg. Beckers en Lucht namen afscheid van het bedrijf; dat nu in handen was van Heijn en Vanad.
Vanad voerde snel veranderingen door; Het aantal leveranciers werd teruggedrongen om betere prijsafspraken te kunnen maken en de productie werd gedeeltelijk verplaatst naar Polen om de transportkosten te drukken. De doelgroep werd aangepast naar 35+ en de collectie werd gemoderniseerd. De winstverwachting was goed, maar geldgebrek en de opgelopen spanning tussen Heijn en Vanad deden het bedrijf de das om. In januari 2010 werd het faillissement aangevraagd.
Nog geen maand later maakte Heijn een doorstart met Bellissima met tien van de twaalf medewerkers. Het aantal verkooppunten was teruggelopen tot 200 in Nederland. Opnieuw veranderde er veel. Het bedrijf verruilde het hoofdkantoor in Landsmeer voor een kantoor naast de showroom in het World Fashion Centre.Er kwamen nieuwe gezichten bij, onder wie General Manager Cecile Scheele, een ervaren marketeer met een achtergrond in vastgoed en automatisering. Scheele bracht een bruidsschat mee in de vorm van het volledig duurzaam geproduceerde damesmodemerk B-frnk dat ze eerder al oprichtte.
Het label, dat deel ging uitmaken van het modebedrijf Bellissima, is gericht op jonge ambitieuze vrouwen en wordt met ingang van zomer 2011 geïntroduceerd bij diverse winkels in grote steden. Omdat het zich op een andere doelgroep richt en op een ander prijssegment is B-frnk volledig complementair aan Bellissima.
Daarmee kan het niet alleen extra inkomstenbron vormen, belangrijker is dat het modebedrijf Bellissima zich met de introductie van dat duurzame merk een stap zet in de productie van milieuvriendelijk en duurzaam geproduceerde damesmode, zegt Scheele: "Het streven is om in de toekomst onze beide merken volledig milieuvriendelijk te maken." Een begin daarmee wordt volgend jaar al gemaakt, met de introductie van ‘Bellissima Pure’een lijn van milieuvriendelijk geproduceerde basisitems bedoeld voor herfst 2011.