Berlijn: het succesverhaal van de Fashion Week
bezig met laden...
Ook Premium, met meer dan duizend collecties uit het hoge- en middenhoge segment, werd weer zeer goed bezocht. Maar het beeld van de Berlijnse modeweek wordt al lang niet meer bepaald door deze twee grote evenementen. Daar omheen vinden intussen talrijke kleinere beurzen en showrooms plaats, die hun specialisme laten zien. Denk bijvoorbeeld aan Bright, waar skate- en sportswear gepresenteerd wordt waarmee het portfolio van Bread & Butter wordt uitgebreid Of aan projectgalerie Showroom, die gespecialiseerd is in de nieuwe avant-garde en die met meer dan vijftig collecties en de verhuizing naar grotere ruimtes opnieuw is uitgebreid. Showroom deelde het terrein van de oude Munt met Capsule, dat na evenementen in New York, Las Vegas en Parijs nu voor het eerst ook in Berlijn was neergestreken en daar bijna zestig collecties in de segmenten Premium-Denim Streetwear presenteerde. Bij Collect Showroom, dat ook al zijn derde seizoen inging en zich tot een vast instituut in de Fashion Week ontwikkeld heeft, ging het juist om jonge designers.
Het eko-modesegment moest het deze zomer weliswaar stellen zonder zijn grote evenement 'The Key.to' – de organisatoren hadden onlangs besloten even vrij te nemen, om in januari aanstaande met een nieuw concept terug te keren – maar was opnieuw sterk vertegenwoordigd. Naast de gevestigde Green Showroom, die in het luxe hotel Adlon groene mode in het hogere segment presenteerde, vierde de Münchense modebeurs In Fashion de première van zijn eerste Berlijnse evenement. Hierbij vormden merken die volgens ecologische criteria produceren het zwaartepunt.
Geleidelijk ontwikkelt zich in Berlijn het bewustzijn dat de modebranche in het aangezicht van het groeiende succes van de Fashion Week ook een robuuste economische factor is geworden. Voor een stad die nog altijd als 'arm maar sexy' bekendstaat is dat een niet te onderschatten aspect. Dit is ook met cijfers te onderbouwen. De Berlijnse investeringsbank kwam in een onderzoek tot de conclusie dat alleen al de vakbezoekers van de modeweek ongeveer 119 miljoen euro mee naar de stad brachten. Ook de gemeenschap profiteert daarvan: 'De openbare inkomsten van Berlijn vallen op basis van de extra toegevoegde waarde circa 16,6 miljoen euro hoger uit', schat de bank. Maar niet alleen tijdens de Fashion Weeks is mode belangrijk in Berlijn: sinds 2000 is het aantal modezaken in de stad 29,4 procent gegroeid, intussen zijn er circa 3.700 ondernemingen met 11.500 werknemers, volgens het onderzoek. Aan een zodanige groei kan geen enkele Duitse stad ook maar bij benadering tippen. De tijd waarin men kon zeggen dat mode in Berlijn alleen schone schijn was, is definitief voorbij.
Van onze correspondent in Berlijn
Klik hier voor foto's van Bread & Butter.