Berlijn: Modebeurzen vieren succesvol zomerseizoen
Door FashionUnited
bezig met laden...
De beurzen
Berlijn verdedigt nieuwe status ondanks enige twijfel
Bread & Butter, nog altijd 's werelds belangrijkste beurs voor denim en vrijetijdskleding, zorgde voor verbazing toen het voor deze zomereditie een strenger toegangsbeleid inlaste. Alleen deelnemers, inkopers en journalisten mochten de beurs gratis betreden, terwijl andere gasten in sommige gevallen wel 500 euro entree moesten betalen. Vertegenwoordigers van grote retailers als H&M een Zara werd de toegang geheel ontzegd. De daling in bezoekersaantallen is daarom gemakkelijk verklaarbaar. "De afgelopen editie was, als gevolg van het nieuwe bezoekersbeleid, niet de beste wat bezoekersaantallen betreft, maar was erg succesvol voor veel deelnemers," aldus de organisatoren. CEO Karl-Heinz Müller verdedigde zijn nieuwe toegangsbeleid: "Onze beslissing om strenger om te gaan met de toegangseisen was de juiste." Hij gaf wel toe dat er 'een paar akkefietjes plaatsvonden bij de balies'.De derde grootste beurs, Panorama, zette het succes van zijn debuut in januari voort met meer deelnemers en tevreden bezoekers. Het bewees weer dat Berlijn niet alleen om creativiteit en street wear draait, maar ook een zakenlocatie is geworden voor massamerken.
De Grote Drie werden aangevuld door een aantal beurzen en showrooms die aan alle smaken en interesses voldeden. De ecobeurzen Green Showroom en Ethical Fashion Show boekten recordgroei wat deelnemers en inkopers betreft; Curvy is Sexy, een nieuw evenement voor grotere maten, kreeg positieve feedback van inkopers en pers, en gevestigde kleine beurzen zoals Seek en Capsule maakten wederom indruk met een uitstekende selectie Scandinavische, Amerikaanse en lokale merken.
Foto: Bread & Butter
Berlin Fashion Week
Bread Butter
Ethical Fashion Show
Panorama
Premium