• Home
  • V1
  • Leads
  • Berlijn: Modebeurzen vieren succesvol zomerseizoen

Berlijn: Modebeurzen vieren succesvol zomerseizoen

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more
Leads

De groei van de Duitse hoofdstad als modestad in de afgelopen tien jaar is opzienbarend. "Berlijn bereikte wat geen andere stad ter wereld in zo'n korte tijd is gelukt: een internationale modemetropolis worden,"

zegt Tanja Mülhans, die verantwoordelijk is voor de mode industrie bij de lokale overheidsinstantie Senat. De Fashion Week van dit zomerseizoen leverde echter wel wat kopzorgen op. De afwezigheid van Hugo Boss, het belangrijkste modehuis van Duitsland, tijdens de Mercedes-Benz Fashion Week leidde tot twijfels over de toekomst van Berlijn als modestad. Het bedrijf koos voor het eerst voor het houden van zijn modeshows in Shanghai en New York, de twee belangrijkste groeimarkten van het merk. Andere bekende Duitse merken als Rena Lange, Escada en Strenesse sloegen Berlijn ditmaal ook over, waardoor de Mercedes-Benz Fashion Week eerder een etalage werd voor lokale merken - die het bijzonder goed deden.

De beurzen
leken onbekommerd door de afwezigheid van de grote merken op de catwalk. Premium, met 1,500 collecties het grootste evenement, ontving een record aantal bezoekers. "Niet alleen ontvingen we het hoogste aantal bezoekers ooit, maar bovendien waren onze deelnemers zeer tevreden met het aantal en de kwaliteit van de bezoekers," zegt CEO Anita Tillmann. Het percentage buitenlandse gasten steeg naar 71 procent, hetgeen de toenemende internationale aantrekkingskracht van de beurs duidelijk weerspiegelt.

Berlijn verdedigt nieuwe status ondanks enige twijfel

Bread & Butter, nog altijd 's werelds belangrijkste beurs voor denim en vrijetijdskleding, zorgde voor verbazing toen het voor deze zomereditie een strenger toegangsbeleid inlaste. Alleen deelnemers, inkopers en journalisten mochten de beurs gratis betreden, terwijl andere gasten in sommige gevallen wel 500 euro entree moesten betalen. Vertegenwoordigers van grote retailers als H&M een Zara werd de toegang geheel ontzegd. De daling in bezoekersaantallen is daarom gemakkelijk verklaarbaar. "De afgelopen editie was, als gevolg van het nieuwe bezoekersbeleid, niet de beste wat bezoekersaantallen betreft, maar was erg succesvol voor veel deelnemers," aldus de organisatoren. CEO Karl-Heinz Müller verdedigde zijn nieuwe toegangsbeleid: "Onze beslissing om strenger om te gaan met de toegangseisen was de juiste." Hij gaf wel toe dat er 'een paar akkefietjes plaatsvonden bij de balies'.

De derde grootste beurs, Panorama, zette het succes van zijn debuut in januari voort met meer deelnemers en tevreden bezoekers. Het bewees weer dat Berlijn niet alleen om creativiteit en street wear draait, maar ook een zakenlocatie is geworden voor massamerken.

De Grote Drie werden aangevuld door een aantal beurzen en showrooms die aan alle smaken en interesses voldeden. De ecobeurzen Green Showroom en Ethical Fashion Show boekten recordgroei wat deelnemers en inkopers betreft; Curvy is Sexy, een nieuw evenement voor grotere maten, kreeg positieve feedback van inkopers en pers, en gevestigde kleine beurzen zoals Seek en Capsule maakten wederom indruk met een uitstekende selectie Scandinavische, Amerikaanse en lokale merken.

Foto: Bread & Butter
Berlin Fashion Week
Bread Butter
Ethical Fashion Show
Panorama
Premium