• Home
  • V1
  • Leads
  • Berlijn zet de volgende stap

Berlijn zet de volgende stap

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more
Leads

Nu de vier dagen van de Berlijnse Modeweek voorbij zijn, is het tijd om de balans op te maken. Er zijn weliswaar nog geen officiële cijfers over de beurs - Bread & Butter, dat rekening had gehouden met 90.000 bezoekers,

maakt ze uit principe niet bekend - maar de eerste verklaringen van de organisatoren geven slechts ruimte aan één conclusie: het was een groot succes.

Bij

Bread & Butter, 's werelds belangrijkste vakbeurs voor denim en urban wear, die voor de vierde keer op de voormalige luchthaven Tempelhof werd gehouden, verdrongen de beursbezoekers zich. Het aandeel internationale inkopers klom naar 70 procent. Over de verder groeiende waardering vanuit het buitenland verheugden zich ook de makers van de skate- en streetwear-beurs Bright. Zij spraken van een internationaal aandeel in de totale bezoekersopkomst van 50 procent. Deze cijfers alleen al tonen aan dat Berlijn zich steeds meer ontwikkelt als een trekpleister voor vertegenwoordigers uit het bedrijfsleven wereldwijd.

De designgeoriënteerde modebeurs Premium had al op voorhand haar capaciteit naar 3.000 vierkante meter uitgebreid en bood nu voor de eerste keer plaats aan zo’n 1.000 collecties - een nieuw record. Ook in de hallen van het voormalige vrachtpostdepot van station Gleisdreieck werd na de eerste ramingen een stijging van het aantal bezoekers verwacht.

Het segment eco-fashion speelde opnieuw een belangrijke rol. De grootste beurs op dit gebied, Thekey.to, werd na de snelle groei in de afgelopen seizoenen verplaatst en nu voor het eerst gehouden in de Columbiahalle. De Greenshowroom, die zich richt op labels van hoge kwaliteit met ecologische normen, nam zijn intrek zoals gebruikelijk in het luxueuze hotel Adlon. "We zijn zeer tevreden met de constante ontwikkeling van onze bezoekersaantallen“, maakte Magdalena Schaffrin, een van de organisatoren, de balans op.

Er werd tijdens deze week ook een primeur gevierd op het gebied van milieubewustzijn: Eco-fashion pionier Hess Natur uit Butzbach kende voor de eerste keer zijn 'Humanity in Fashion Award' toe. Drie opkomende ontwerpers, die duurzame mode maken, werden genomineerd. Janosch Mallwitz won de prijs. De eerste jonge ontwerpers waren al op maandag in de prijzen gevallen, toen Premium zijn 'Young Designer Awards' uitreikte. Dit keer gingen de prestigieuze prijzen naar het Berlijnse label Liebig (womenswear), Sleep is Commercial (menswear) en Maripossa uit Australië (accessoires).

Maar niet alleen op de beurzen bleek dat modelocatie Berlijn een opleving kent. De modeshows in het kader van de Mercedes-Benz Fashion Week bewezen dat ook de belangrijkste ontwerpers uit de hoofdstad een nieuw kwaliteitsniveau hebben bereikt. Gevestigde merken als Michalsky, Kaviar Gauche, Lala Berlin of Mongrels in Common lieten zonder uitzondering overtuigende collecties zien. Nieuwkomers als Michael Sontag en Perret Schaad zetten hun veelbelovende ontwikkeling voort. Met hen zal in de toekomst rekening gehouden moeten worden.

Oo

k van de overige Duitse merken die zich in de hoofdstad vertoonden, viel de meerderheid in de smaak. Het in München gevestigde modehuis Rena Lange vertoonde een met liefde afgewerkte collectie met sterke retrotonen. Met een groot scala aan sterren, zij het binnen een beheersbaar kader, vierde Escada zijn terugkeer naar Berlijn. De nieuwe collectie van de tweede lijn van Escada Sport bood een in essentie sportieve alpine wintermode uit het recente verleden. De wereldwijde onderneming Hugo Boss, die traditioneel de grootste show van de Fashion Week organiseert, werd dit keer vertegenwoordigd door zijn designgeoriënteerde lijn Hugo, waarvoor eerste ontwerper Eyan Allen een zeer professionele, maar weinig opwindende collectie had ontworpen.

Maar niet alleen Duitse ontwerpers waren vertegenwoordigd op de Mercedes-Benz Fashion Week. Het Belgische avant-garde label A.F. Vandevorst opende de rij bij de shows op de Bebelplatz met zijn tweede lijn A. Vriend. Lena Hoschek uit Oostenrijk is met haar op de 50-er jaren geïnspireerde mode al een van de stamgasten in Berlijn. Voor een sterk Scandinavisch accent werd gezorgd door de drie Zweedse ontwerpsters Camilla Norrback, Ida Sjöstedt en Diana Orving, evenals het Deense label Bllack Noir, dat de Fashion Week op zaterdagavond afsloot. En ook dit seizoen was er weer een stergast uit de Verenigde Staten: na Calvin Klein tijdens de zomer was ditmaal het denimlabel Guess? erbij, die de brug sloeg tussen de Mercedes-Benz Fashion Week en de jeansbeurs Bread & Butter.

Van onze correspondent in Berlijn

Foto catwalk: A.Friend van A.F. Vandevorst

Berlin Fashion Week
Bread and Butter
Bread Butter
Mercedes Benz Fashion Week
Premium