Berlijn zet de volgende stap
bezig met laden...
Bij
De designgeoriënteerde modebeurs Premium had al op voorhand haar capaciteit naar 3.000 vierkante meter uitgebreid en bood nu voor de eerste keer plaats aan zo’n 1.000 collecties - een nieuw record. Ook in de hallen van het voormalige vrachtpostdepot van station Gleisdreieck werd na de eerste ramingen een stijging van het aantal bezoekers verwacht.
Het segment eco-fashion speelde opnieuw een belangrijke rol. De grootste beurs op dit gebied, Thekey.to, werd na de snelle groei in de afgelopen seizoenen verplaatst en nu voor het eerst gehouden in de Columbiahalle. De Greenshowroom, die zich richt op labels van hoge kwaliteit met ecologische normen, nam zijn intrek zoals gebruikelijk in het luxueuze hotel Adlon. "We zijn zeer tevreden met de constante ontwikkeling van onze bezoekersaantallen“, maakte Magdalena Schaffrin, een van de organisatoren, de balans op.
Er werd tijdens deze week ook een primeur gevierd op het gebied van milieubewustzijn: Eco-fashion pionier Hess Natur uit Butzbach kende voor de eerste keer zijn 'Humanity in Fashion Award' toe. Drie opkomende ontwerpers, die duurzame mode maken, werden genomineerd. Janosch Mallwitz won de prijs. De eerste jonge ontwerpers waren al op maandag in de prijzen gevallen, toen Premium zijn 'Young Designer Awards' uitreikte. Dit keer gingen de prestigieuze prijzen naar het Berlijnse label Liebig (womenswear), Sleep is Commercial (menswear) en Maripossa uit Australië (accessoires).
Maar niet alleen op de beurzen bleek dat modelocatie Berlijn een opleving kent. De modeshows in het kader van de Mercedes-Benz Fashion Week bewezen dat ook de belangrijkste ontwerpers uit de hoofdstad een nieuw kwaliteitsniveau hebben bereikt. Gevestigde merken als Michalsky, Kaviar Gauche, Lala Berlin of Mongrels in Common lieten zonder uitzondering overtuigende collecties zien. Nieuwkomers als Michael Sontag en Perret Schaad zetten hun veelbelovende ontwikkeling voort. Met hen zal in de toekomst rekening gehouden moeten worden.
Oo
Maar niet alleen Duitse ontwerpers waren vertegenwoordigd op de Mercedes-Benz Fashion Week. Het Belgische avant-garde label A.F. Vandevorst opende de rij bij de shows op de Bebelplatz met zijn tweede lijn A. Vriend. Lena Hoschek uit Oostenrijk is met haar op de 50-er jaren geïnspireerde mode al een van de stamgasten in Berlijn. Voor een sterk Scandinavisch accent werd gezorgd door de drie Zweedse ontwerpsters Camilla Norrback, Ida Sjöstedt en Diana Orving, evenals het Deense label Bllack Noir, dat de Fashion Week op zaterdagavond afsloot. En ook dit seizoen was er weer een stergast uit de Verenigde Staten: na Calvin Klein tijdens de zomer was ditmaal het denimlabel Guess? erbij, die de brug sloeg tussen de Mercedes-Benz Fashion Week en de jeansbeurs Bread & Butter.
Van onze correspondent in Berlijn
Foto catwalk: A.Friend van A.F. Vandevorst