Berlijnse modebeurzen als rots in de branding
bezig met laden...
Bread
Wel in de voormalige Berlijnse luchthaven Tempelhof: een schaatsbaan van Tommy Hilfiger Denim, een spectaculaire catwalkshow met moderne dans en live gitaarspel bij G-Star en een pub met popcorngeur bij Arrow. En als het aan directeur Müller ligt, blijft de beurs voorlopig in Tempelhof gevestigd. “We hebben nog tot 2019 een contract voor de locatie, en de branche is er tevreden over,” zegt hij. Binnen de huidige locatie breidde hij de beurs uit. Nieuw is onder andere ‘Treasury’, in de gates waar inkopers zich kunnen oriënteren op accessoires. En in de oude brandweerkazerne van het vliegveld was ‘Fire Dept’, met modemerken die veel aandacht hebben voor ambachtschap en erfgoed.
Voor het Nederlandse schoenenlabel Kiboots, is het een debuut op Bread & Butter. Het modebedrijf wil meer aandacht besteden aan de Duitse en ook aan de Franse markt, al blijft Nederland het belangrijkst. In de stand op de modebeurs toont het merk een nieuw model tapijtschoen, de chukka of wel desert boots. “Door vernieuwing hopen we andere merken voor te blijven,” zegt Jovanna Kruitbosch, ontwerpster van het merk. Inmiddels is Kiboots niet meer het enige merk met de tapijtlaarzen. Ketens als Sacha en Zara brachten al vergelijkbare schoenen op de markt en ook op Bread & Butter is de ‘Kiboots-laars’ bij verschillende merken in te kopen. Kruitbosch blijft er nonchalant onder: “Retails willen toch wel
het originele product.”
Bread
Merken uit het hoogsegment als Kenzo en Missoni tonen tijdens de Berlijnse modeweek hun collectie op het nieuwe Show & Order. ‘Aantrekkelijk’ geprijsde labels kunnen in de zomer voor het eerst terecht op Panorama, afgelopen week gaf de nieuwe vakbeurs al een preview. Modeconcern Bestseller besloot zelfs te investeren in een eigen beurs voor al haar labels, inclusief hapjes en live muziek van de Deense zanger Mads Langer.
Voor modebeurs Premium is het de negentiende editie. Vanessa Bujak, marketing manager in Duitsland van het Deense label Inwear, laat op de beurs de nieuwe collectie van het merk zien; kleurrijk – zo is er een grote rol voor oranje – doch Scandinavisch clean. Ondanks de mening van Bujak dat chino’s ’so over’ zijn, zitten de broeken toch weer in de collectie. “Vooral omdat retailers dat willen. Veel winkeliers in Duitsland kopen ze nu pas in.” De marketing manager is blij met het plekje op Premium. “Premium vind ik zoveel fijner dan Bread & Butter,” zegt ze. “Hier is het ook groot, maar toch veel intiemer, je hebt makkelijker contact met de klanten . En de merken passen beter bij Inwear.”
Karl-Heinz Müller denkt alweer aan de zomereditie van Bread & Butter, met als thema ‘The Rock’. Op de poster een gigantische rots, met daarop een persoon, geheel gekleed in het rood. “We willen de rots in de branding zijn.”
Yasmine Esser
Foto's: Bread & Butter en Premium