• Home
  • V1
  • Leads
  • Bestseller wil inspireren met shop-in-shops

Bestseller wil inspireren met shop-in-shops

18 okt 2011

Leads

Met gebruik van veel hout en de focus op jeans, wil Bestseller met de nieuwe shop-in-shop concepten vooral klanten prikkelen. Na een testfase in het buitenland, komen de winkelhoeken van onder andere Vero Moda, Only en Jack & Jones

naar Nederland. Ruth Uitewaal van Bestseller: “Het is vooral interessant voor warenhuizen en weidewinkels.”

Is

een shop-in-shop voor veel merken een manier om, ondanks hoge winkelhuren, hun mode te presenteren op de beste shoplocaties, voor het Deense modebedrijf Bestseller is dat niet de reden. “We zitten met onze eigen winkels vaak toch al op A1 locaties,” zegt Ruth Uitewaal, sinds mei dit jaar shop-in-shop manager bij Bestseller in Nederland. Met de ‘winkels in andere winkels’, van de merken Jack & Jones, Only, Vero Moda, Vila, Object, Selected, Mama Licious, Outfitters Nation, Name It en Pieces, wil het Scandinavische bedrijf vooral consumenten inspireren.

Het gaat dan voornamelijk om consumenten die hun kleding aanschaffen in winkels met een redelijk groot oppervlak, zoals weidewinkels en warenhuizen. Voorwaarde is namelijk dat de retailer die interesse heeft in het shop-in-shop concept een winkel heeft van minstens 350 vierkante meter. De shop-in-shops worden op maat gemaakt volgens specifieke wensen en behoeftes van de ondernemer, maar de winkelhoek moet in ieder geval zo’n 40 vierkante meter groot zijn. “Kleine winkels zouden hun identiteit verliezen, met een te grote shop-in-shop. En bij een te kleine shop-in-shop, komt het concept niet goed tot zijn recht,” verklaart shop-in-shop manager Uitewaal.

De prijs voor retailers ligt tussen de 300 en 500 euro per vierkante meter, afhankelijk van welke shop-in-shop er wordt geplaatst. 12.000 euro is een ondernemer dus al snel kwijt. Afhankelijk van de locatie van de winkel, heeft de retailer de investering volgens Bestseller, in een jaar terug verdiend. De shop wordt in twee tot vijf jaar afgeschreven. Winkeliers houden hun eigen kassasysteem en inkopen van de collecties gaat aan de hand van pakketten. Bestseller zorgt voor marketingmateriaal, visual merchandising workshops en training aan het verkooppersoneel.

Na een testfase in Engeland, Duitsland en Spanje, geeft Bestseller aan dat de shop-in-shops de retailer een hogere omzet per vierkante meter bezorgen. Hoeveel de omzet gemiddeld stijgt door de winkel-corners, heeft Bestseller niet paraat. Wel geven Marco Streefkerk, countrymanager van Bestseller en Ingrid Hoogervorst, algemeen directeur van Bestseller Wholesale Benelux, aan, dat winkelen steeds meer om ‘beleving’ draait. Hoogervorst: “En we zijn overtuigd van ons eigen interieur.”

De testfase in het buitenland verliep volgens Bestseller goed: de concepten zijn nauwelijks aangepast. De shop-in-shops bevatten elementen die terug te vinden zijn in de retail winkels van Bestseller; in totaal zijn dat 6315 winkels in 46 landen. Alleen het concept van Vero Moda heeft een compleet nieuwe achterwand die is opgebouwd uit grijze houten vlakken van verschillende grootte, waar duidelijk de naam ‘Vero Moda’ op staat en waar de kleding lager hangt.

Bestseller geeft aan, zich met het shop-in-shop concept voorlopig vooral te richten op bestaande klanten. Ondernemers die besluiten een winkelhoek van Bestseller te openen, zien hun winkel, tien weken nadat ze het contract hebben ondertekend, transformeren.

Yasmine Esser

BESTSELLER
jack&jones
Mama Licious
NAME IT
OBJECT
ONLY
Outfitters Nation
PIECES
SELECTED
Shop-in-Shop