Bestseller wil inspireren met shop-in-shops
bezig met laden...
Is
Het gaat dan voornamelijk om consumenten die hun kleding aanschaffen in winkels met een redelijk groot oppervlak, zoals weidewinkels en warenhuizen. Voorwaarde is namelijk dat de retailer die interesse heeft in het shop-in-shop concept een winkel heeft van minstens 350 vierkante meter. De shop-in-shops worden op maat gemaakt volgens specifieke wensen en behoeftes van de ondernemer, maar de winkelhoek moet in ieder geval zo’n 40 vierkante meter groot zijn. “Kleine winkels zouden hun identiteit verliezen, met een te grote shop-in-shop. En bij een te kleine shop-in-shop, komt het concept niet goed tot zijn recht,” verklaart shop-in-shop manager Uitewaal.
De prijs voor retailers ligt tussen de 300 en 500 euro per vierkante meter, afhankelijk van welke shop-in-shop er wordt geplaatst. 12.000 euro is een ondernemer dus al snel kwijt. Afhankelijk van de locatie van de winkel, heeft de retailer de investering volgens Bestseller, in een jaar terug verdiend. De shop wordt in twee tot vijf jaar afgeschreven. Winkeliers houden hun eigen kassasysteem en inkopen van de collecties gaat aan de hand van pakketten. Bestseller zorgt voor marketingmateriaal, visual merchandising workshops en training aan het verkooppersoneel.
Na een testfase in Engeland, Duitsland en Spanje, geeft Bestseller aan dat de shop-in-shops de retailer een hogere omzet per vierkante meter bezorgen. Hoeveel de omzet gemiddeld stijgt door de winkel-corners, heeft Bestseller niet paraat. Wel geven Marco Streefkerk, countrymanager van Bestseller en Ingrid Hoogervorst, algemeen directeur van Bestseller Wholesale Benelux, aan, dat winkelen steeds meer om ‘beleving’ draait. Hoogervorst: “En we zijn overtuigd van ons eigen interieur.”
De testfase in het buitenland verliep volgens Bestseller goed: de concepten zijn nauwelijks aangepast. De shop-in-shops bevatten elementen die terug te vinden zijn in de retail winkels van Bestseller; in totaal zijn dat 6315 winkels in 46 landen. Alleen het concept van Vero Moda heeft een compleet nieuwe achterwand die is opgebouwd uit grijze houten vlakken van verschillende grootte, waar duidelijk de naam ‘Vero Moda’ op staat en waar de kleding lager hangt.
Bestseller geeft aan, zich met het shop-in-shop concept voorlopig vooral te richten op bestaande klanten. Ondernemers die besluiten een winkelhoek van Bestseller te openen, zien hun winkel, tien weken nadat ze het contract hebben ondertekend, transformeren.
Yasmine Esser