Betekenis resort collecties neemt toe
Door FashionUnited
bezig met laden...
Inkopers houden ons in leven
Tijdens de laatste editie van het jaarlijkse mode en fotografie festival dat vorige week plaatsvond in Hyères in het zuiden van Frankrijk, sprak FashionUnited met Jean-Paul Lespagnard die in 2008 alle prijzen won. Zijn collecties verkopen goed. Hij is blij met de belangstelling die hij nu al een paar seizoenen lang krijgt, zowel van consumenten als uit professionele hoek. Maar dat weerhoudt hem er niet van na te denken over een nieuwe manier om zijn collecties te presenteren. "De inkopers houden ons in leven," zegt hij met een brede grijns. Hij vertelt dat inkopers steeds voorzichtiger worden met het aanschaffen van stukken als zij kort na de modeshow al kopieën aantreffen. Zeker als lang voordat de originele items in de winkels arriveren, het publiek ze al online en zelfs op straat heeft gezien.Wat nu? Verbieden om foto's te maken tijdens de show en die te verspreiden voordat de collectie uitgeleverd wordt, zoals Tom Ford een keer heeft gedaan? In dit digitale tijdperk is dat niet alleen bijna onmogelijk, het heeft ook een negatieve weerklank en wordt door veel mensen gezien als snobistisch of elitair. Begrijpen doen de meesten het in ieder geval niet, omdat de fashion weeks nog steeds worden beschouwd als hét hoogtepunt van het seizoen. Lespagnard: "Ik overweeg serieus om mijn nieuwe collectie in mei aan inkopers te presenteren. Dan heb ik genoeg tijd voor verkoop en productie en dan geef ik in oktober, tijdens de fashion week in Parijs, een grote show met de stukken die goed verkocht zijn en zeker in de winkels komen. Op die manier wordt de catwalkpresentatie daadwerkelijk een pr-instrument voor het brede publiek, die de stukken dan kort daarop ook in de winkel aantreffen."
Meedoen in de mode betekent het spel meespelen, met alle gevolgen van dien. Voor inkopers hoeft het geen probleem te zijn. De resort- of tussencollecties winnen onderwijl aan importantie en ontwerpers kunnen er evengoed de kern van hun merken in kwijt. Wat Roland Mouret betreft was er geen andere locatie denkbaar dan Londen. "Ik heb mijn shows in Parijs, de rode loper in Los Angeles en een nieuwe winkel die eind dit jaar opent in New York. Mijn 'fashion world' is compleet met dit podium in Londen. Dit is waar het hart van mijn collecties ligt."
Tekst: Hervé Dewintre voor FashionUnited.fr
Vertaling en bewerking: Esmerij van Loon
Foto's: Resort collectie Roland Mouret
Fast fashion
Jean Paul Lespagnard
Pierre Cardin
Resort
Roland Mouret