• Home
  • V1
  • Leads
  • Betekenis resort collecties neemt toe

Betekenis resort collecties neemt toe

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more
Leads

De Franse ontwerper Roland Mouret heeft aangekondigd dat de resort collectie van het merk op 29 mei aanstaande in Londen zal worden geshowd. Voor de zomer- en wintercollecties blijft Parijs het centrale podium tijdens de modeweken in oktober en maart, maar voor de tussencollecties kiest

Mouret voor het vlaggeschip van het huis in Mayfair in de Britse hoofdstad.



Dit is niet zomaar een aardig bericht, maar een belangrijk signaal dat grote, zelfstandige modehuizen stappen zetten om het gappen van hun ideeën door fast-fashion ketens tegen te gaan. 'Tussencollectie' - ook wel pre-collectie of resortcollectie genoemd al naar gelang het huis - het klinkt misschien niet zo belangrijk, maar het tegendeel is waar. Deze collecties zijn cruciaal voor de omzet van veel modehuizen. In het geval van Roland Mouret zijn de pre-collecties goed voor "ongeveer 70 procent van mijn business" aldus de ontwerper. Voor de show in Londen zullen zowel de belangrijkste inkopers als de pers worden uitgenodigd, net zoals dat voor de modeweken in Parijs gebeurt. De 'heilige' fashion week is dus niet langer het enige en ideale podium waar de grote modehuizen zaken doen.

Inkopers houden ons in leven

Tijdens de laatste editie van het jaarlijkse mode en fotografie festival dat vorige week plaatsvond in Hyères in het zuiden van Frankrijk, sprak FashionUnited met Jean-Paul Lespagnard die in 2008 alle prijzen won. Zijn collecties verkopen goed. Hij is blij met de belangstelling die hij nu al een paar seizoenen lang krijgt, zowel van consumenten als uit professionele hoek. Maar dat weerhoudt hem er niet van na te denken over een nieuwe manier om zijn collecties te presenteren. "De inkopers houden ons in leven," zegt hij met een brede grijns. Hij vertelt dat inkopers steeds voorzichtiger worden met het aanschaffen van stukken als zij kort na de modeshow al kopieën aantreffen. Zeker als lang voordat de originele items in de winkels arriveren, het publiek ze al online en zelfs op straat heeft gezien.

Wat nu? Verbieden om foto's te maken tijdens de show en die te verspreiden voordat de collectie uitgeleverd wordt, zoals Tom Ford een keer heeft gedaan? In dit digitale tijdperk is dat niet alleen bijna onmogelijk, het heeft ook een negatieve weerklank en wordt door veel mensen gezien als snobistisch of elitair. Begrijpen doen de meesten het in ieder geval niet, omdat de fashion weeks nog steeds worden beschouwd als hét hoogtepunt van het seizoen. Lespagnard: "Ik overweeg serieus om mijn nieuwe collectie in mei aan inkopers te presenteren. Dan heb ik genoeg tijd voor verkoop en productie en dan geef ik in oktober, tijdens de fashion week in Parijs, een grote show met de stukken die goed verkocht zijn en zeker in de winkels komen. Op die manier wordt de catwalkpresentatie daadwerkelijk een pr-instrument voor het brede publiek, die de stukken dan kort daarop ook in de winkel aantreffen."

Pierre Cardin had een paar decennia geleden ongeveer dezelfde gedachte: waarom shows geven als kopieën van zijn ideeën daags later door creatieve thuisnaaisters al op straat te zien waren (dat was de fast-fashion van die tijd). Midden jaren 90 stopte Cardin helemaal met het geven van shows. Hij keerde terug naar de oorsprong van couture en wilde onder meer weer patronen gaan verkopen. Daarmee heeft de couturier wel alle vormen van promotie afgezworen. De meeste modehuizen kunnen zich een dergelijke stap niet permiteren, met als resultaat dat veel van hun creaties tweejaarlijks worden geplunderd door de grote kledingketens.

Meedoen in de mode betekent het spel meespelen, met alle gevolgen van dien. Voor inkopers hoeft het geen probleem te zijn. De resort- of tussencollecties winnen onderwijl aan importantie en ontwerpers kunnen er evengoed de kern van hun merken in kwijt. Wat Roland Mouret betreft was er geen andere locatie denkbaar dan Londen. "Ik heb mijn shows in Parijs, de rode loper in Los Angeles en een nieuwe winkel die eind dit jaar opent in New York. Mijn 'fashion world' is compleet met dit podium in Londen. Dit is waar het hart van mijn collecties ligt."

Tekst: Hervé Dewintre voor FashionUnited.fr
Vertaling en bewerking: Esmerij van Loon

Foto's: Resort collectie Roland Mouret

Fast fashion
Jean Paul Lespagnard
Pierre Cardin
Resort
Roland Mouret