Het gaat beter en beter met het Italiaanse sportmerk Fila. Niet alleen opende Fila in 2006 een flagshipstore aan Madison Avenue in New York. Nu kondigt het merk de opening aan van de eerste Europese flagshipstore aan de Corso Como in Milaan, in april van dit jaar.Ondanks eerdere meldingen dat ook Barcelona in de race voor een heuse flagship-winkel van het label zou zijn, is gekozen voor een eerste grote winkel in thuisland Italië. Het zijn andere geluiden dan in 2003. Toen maakte Fila een moeilijke periode door en dreigde het label zelfs even ten onder dreigde te gaan.
De conceptstore wordt ontworpen door het Zweedse designbureau Grow, dat ook Fila’s reclamecampagne voor dit jaar bedacht. In de winkel in Milaan zal de nieuwe richting en positionering van het label duidelijk worden. De winkel zal de Fila Vintage en Fila Gold collecties op voorraad hebben, evenals de Fila-Wimbledon schoenencollectie. Limited editions en exclusieve producten zullen uiteraard ook worden aangeboden. Luca Bertolino, Marketing Director of Fila EMEA: “We kijken ernaar uit de winkel te openen aan de Corso Como, een van de meest stijlvolle winkelgebieden ter wereld. We geloven dat deze winkel ons de mogelijkheid zal geven de klanten de stijl te bieden waar Fila beroemd om is. [...]” Naast de opening in april zijn openingen gepland in andere grote steden. “Als de winkel in Milaan eenmaal is geopend, hopen we hetzelfde concept in andere Fila-markten te kunnen openen. Deze markten zijn overigens al geïdentificeerd,” zo liet Bertolino in een persverklaring weten.
Het Italiaanse label Fila, dat in 1911 werd opgericht door de gebroeders Fila, fabriceert sportartikelen voor onder andere tennis, golf en wintersport. Vorig jaar had het bedrijf te maken met een managementwissel in de divisies in Europa, het Midden-Oosten, Afrika en India. De leidingen van deze divisies werden uitgekocht door directeur EMEA van het bedrijf Stefano di Martino. Het nieuwe management van de EMEA-regio wilde het productaanbod van het Italiaanse sportmerk verbeteren en uitbreiden in nieuwe markten zoals Rusland en India. Algehele topman van Fila, dat valt onder GLBH Holdings, is Gene Yoon.
In 2007 sloot het sportmerk een contract af met Paris Hilton om het merk te promoten. Het bedrijf geloofde dat zij met haar sexy, modebewuste imago een belangrijke impuls voor het merk zou zijn. Dit jaar werd Fila sponsor van tennisster Anna Chakvetadze.