Beursmoeheid in de kindermodebranche
bezig met laden...
In november vorig jaar werd bekend dat Just Kidz niet langer bestaat. Worms: “Na de teloorgang van No Kidding was er geen enkele beurs meer voor het middensegment, dat kon niet vonden we. Na zeven seizoenen moesten we helaas stoppen met Just Kidz. In het begin ging het erg goed, maar we merkten dat het steeds rustiger werd en we ondervonden meer concurrentie van de Kleine Fabriek.” Van zo’n honderd exposanten bij de start van de beurs, liep het aantal terug tot er nog slechts twintig over waren. “Dan houdt het op.”
Ook in andere landen gedijen de kindermodebeurzen niet goed. Op 29 en 30 juni had de eerste Belgische kindermodebeurs Kids Gallery plaats moeten vinden. Maar het evenement werd een seizoen uitgesteld. Luc Paeme, van de organisatie van de beurs, vraagt zich af waarom merken huiverig zijn. “Waarom de kindermodebranche niet meteen, massaal en enthousiast op de kar van dit nieuwe evenement springt, daar hebben wij het raden naar. Feit is dat de sector niet zijn meest florrissante periode doormaakt.”
Karl-Heinz Müller, organisator van het Duitse Youngstars B&B dat nog voor de eerste editie plaatsvond is geannuleerd, heeft wel een idee wat er aan de hand is in de branche. Ondanks dat Duitse winkeliers volgens Müller staan te springen om een vernieuwend evenement voor kindermode, laten veel merken in dit segment het afweten."Voor veel potentiële deelnemers was het te duur," schreef Müller in april in een brief aan exposanten en partners. Müller noemt de Duitse kindermodemarkt 'versplinterd' en schrijft dat grote merken hun kindermode niet met dezelfde intensiteit opereren als de kledinglijnen
voor volwassenen.
Ruben Worms denkt dat beurzen nu eenmaal steeds minder een rol gaan spelen in het verkoopproces. “Dit jaar sta ik op de Kleine fabriek, maar misschien is het de laatste keer. Er gaat ontzettend veel tijd en geld inzitten, terwijl we er maar weinig nieuwe klanten aan overhouden. Die afweging maken andere exposanten ook. Merken raken ‘beursmoe’,” zegt hij. “Bestaande klanten komen wel naar onze zaak. Misschien dat we in de toekomst voor klanten en portentiële nieuwe klanten gewoon een zaaltje huren, een modeshow organiseren en lekkere drankjes serveren.”
De Kleine Fabriek vindt dit weekend plaats, op 3 en 4 juli.
Yasmine Esser
Foto's: Mim-pi